KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/november
KRÓNIKA
• N. N.: 36 év – 36 film
• N. N.: Glauber Rocha halálára
• N. N.: A sport népszerűsítése

• Faragó Vilmos: Milyen fiatalok? Dédelgetett kedvenceink
• Székely András: Egyszerre két lovon Fehérlófia
SZOVJET FILMEK FESZTIVÁLJA
• Galsai Pongrác: Közérdekű magánügyek Moszkva nem hisz a könnyeknek
• Hankiss Ágnes: Jelenbe-zártak Nyikita Mihalkov filmjeiről
• N. N.: Nyikita Mihalkov filmjei
• N. N.: Világot teremteni Interjú Nyikita Mihalkovval
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Köszönik, megvannak Velence

• Kozák Márton: Neonfény és Mambo-magnó Beszélgetés Gothár Péterrel
• Gazdag Gyula: „Miénk a világ!” Film a Balázs Béla Stúdió történetéről I.
• Osztovits Levente: Gershwin és a kékharisnyák Manhattan
• Schubert Gusztáv: A látás iskolái? Az egyetemisták és a film
VITA
• Durst György: És a rövidfilmek? Vita a filmforgalmazásról
LÁTTUK MÉG
• Zoltán Katalin: I, mint Ikarusz
• Kulcsár Mária: A bíró és a hóhér
• Gáti Péter: A szőke indián
• Lajta Gábor: Az éneklő kutya
• Sólyom András: Vérvonal
• Deli Bálint Attila: Jesse James balladája
• Schubert Gusztáv: Egy pisztoly eltűnik
• Kövesdi Rózsa: Emberek és farkasok
• Ambrus Katalin: Korai darvak
• Koltai Ágnes: Emil, a komédiás
• Hegyi Gyula: A Herceg és a Csillaglány
• Harmat György: Katasztrófa földön-égen
TELEVÍZÓ
• Csala Károly: Televízió a gótikában Siena, Prix Italia
• Kerényi Mária: Egyedül a közöny... Beszélgetés A megsebzett bolygó szerzőjével
• Spira György: A megjelenítendő múlt Televízió és történelem
KÖNYV
• Berkes Ildikó: Egy örvendetesen rendhagyó filmelméleti műről
KRÓNIKA
• N. N.: Hibaigazítás
• N. N.: David di Donatello

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Paranormal Activity

Géczi Zoltán

Paranormal Activity – amerikai, 2007. Rendezte és írta: Oren Peli. Szereplők: Katie Featherston (Katie), Micah Sloat (Micah), Mark Fredrichs (Parafenomén), Amber Armstrong (Amber), Ashley Palmer (Diane). Gyártó: Blumhouse. Forgalmazó: InterSonic. Feliratos. 86 perc.

A kommersz amerikai horrorhullám kirívóan viharvert produkcióinak tükrében költői igazságszolgáltatásnak mondható, hogy az év legnagyobb filmszenzációjává egy tizenötezer dollárból leforgatott áldokumentum vált, amelyet mind a közönség, mind a kritika hisztérikus lelkesedéssel fogadott.Oren Peli munkája a kreatív trendeknek megfelelően high concept film, kivitelezése példátlanul puritán, dramaturgiai kontextusát tekintve kétszereplős kamaradráma, amelyet egyetlen hét alatt rögzítettek. A 2007-es alkotás kalandos módon tört utat magának a vetítőtermekbe, és pörölyként sújtott le a rettegni vágyó publikumra – félhivatalos eposzi jelzője szerint az évtized Ideglelése került bemutatásra.

Az analógia ez esetben helytálló, a démonikus jelenlét által kísértett fiatal pár története anatómiai szempontból nagymértékben hasonul a referenciadarabhoz. Hétköznapi figurákat mutat be, kulcsszereplővé teszi a kamerát, minimalista megoldásokkal sokkol, és kultúrától független, kollektív félelmeket céloz meg. Ugyan lehetett volna kurtítani kicsit a játékidőn, a cselekmény lezárása pedig csalódást kelthet (összesen három változat is született, a filmszínházakban látható verzió Steven Spielberg javaslata volt), de ingatagságai ellenére is sokkalta frissebb és érdekesebb, szerethetőbb és szimpatikusabb, mint a nagy stúdiók roskatag mutatványai. Persze a tengerentúlról felzendülő hozsanna nyilvánvalóan eltúlzott; a Paranormal Activity nem több és nem kevesebb, mint az év eddigi egyetlen figyelemreméltó amerikai horrorja, Oren Peli azonban nem akármilyen trükkel lopta be magát Hollywoodba – csupán ezért is megérdemli a gratulációt.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/12 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10010