KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/november
KRÓNIKA
• N. N.: 36 év – 36 film
• N. N.: Glauber Rocha halálára
• N. N.: A sport népszerűsítése

• Faragó Vilmos: Milyen fiatalok? Dédelgetett kedvenceink
• Székely András: Egyszerre két lovon Fehérlófia
SZOVJET FILMEK FESZTIVÁLJA
• Galsai Pongrác: Közérdekű magánügyek Moszkva nem hisz a könnyeknek
• Hankiss Ágnes: Jelenbe-zártak Nyikita Mihalkov filmjeiről
• N. N.: Nyikita Mihalkov filmjei
• N. N.: Világot teremteni Interjú Nyikita Mihalkovval
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Köszönik, megvannak Velence

• Kozák Márton: Neonfény és Mambo-magnó Beszélgetés Gothár Péterrel
• Gazdag Gyula: „Miénk a világ!” Film a Balázs Béla Stúdió történetéről I.
• Osztovits Levente: Gershwin és a kékharisnyák Manhattan
• Schubert Gusztáv: A látás iskolái? Az egyetemisták és a film
VITA
• Durst György: És a rövidfilmek? Vita a filmforgalmazásról
LÁTTUK MÉG
• Zoltán Katalin: I, mint Ikarusz
• Kulcsár Mária: A bíró és a hóhér
• Gáti Péter: A szőke indián
• Lajta Gábor: Az éneklő kutya
• Sólyom András: Vérvonal
• Deli Bálint Attila: Jesse James balladája
• Schubert Gusztáv: Egy pisztoly eltűnik
• Kövesdi Rózsa: Emberek és farkasok
• Ambrus Katalin: Korai darvak
• Koltai Ágnes: Emil, a komédiás
• Hegyi Gyula: A Herceg és a Csillaglány
• Harmat György: Katasztrófa földön-égen
TELEVÍZÓ
• Csala Károly: Televízió a gótikában Siena, Prix Italia
• Kerényi Mária: Egyedül a közöny... Beszélgetés A megsebzett bolygó szerzőjével
• Spira György: A megjelenítendő múlt Televízió és történelem
KÖNYV
• Berkes Ildikó: Egy örvendetesen rendhagyó filmelméleti műről
KRÓNIKA
• N. N.: Hibaigazítás
• N. N.: David di Donatello

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

davidlynch.com

Mágus a neten

Nevelős Zoltán

A filmvászonra álmodott szürrealista útvesztőkkel ellentétben David Lynch honlapja meglepően átlátható.

 

A tagsági díj körüli tortúrák után a honlap látogatója egy kapcsolópultnál találja magát, amelyről a teljes tartalom elérhető, illetve ahová minden pontról egyetlen kattintással vissza lehet jutni. Persze csak akkor, ha a számítógépünk nem készül ki a hosszadalmas letöltésektől. Itt ugyanis még a menüpontok is mozgó grafikával jönnek elő, és az állóképek is felblendével és leblendével tűnnek fel, illetve el a képernyőn.

A favágónak öltözött filmrendező egy bakra támasztott fatörzset fűrészel a néhány állóképből végtelenített képsoron, mellette közben a „working on it” felirat tudósít róla, hogy a jelenleg látható produkció az alkotó reményei szerint lesz még jobb is. Mesterünk ugyanis nem kis igényekkel látott neki a honlap-készítésnek. Nem a lexikális tartalomra összpontosított, sokkal inkább a vizuálisra, ami időigényesebb mind a létrehozás, mind a szemlélés tekintetében.

„Film” címszó alatt például korántsem teljes filmográfiát találunk. Lynch kísérleti és rövidfilmjeinek címére kattinthatunk rá, miután egy filmkép mellett két sorban közli a legfontosabb adatokat és a tartalom lényegét. A „Zene” pont alatt a Lynch-Badalamenti-team három hanglemezének – mondhatni – reklámja található, bele is lehet hallgatni, sőt klipet is lehet melléjük tölteni.

Izgalmasabbak a képzőművészeti alkotásokat bemutató galériák. A színes és fekete-fehér aktok mellett a Radírfej hangulatát idéző, indusztriális környezetben készült fotókból láthatunk összeállítást, illetve rajzokat és festményeket is nézegethetünk. A „Kísérletek” menüpont alatt néhány igazi „lynches” fotó látható: hangyák egy döglött egéren; bácsikák egy kalyiba előtt; naplemente egy teljesen jellegtelen hollywoodi útkanyarulatban, amely csak attól lesz érdekes, hogy a Twin Peaks főcímképét idézi.

A fő műsorszám a mozgókép, amelynek megtekintéséhez szélessávú internetkapcsolat és mellbecombos számítógép javallott. Itt néhány animációs filmecskét, illetve sorozatot tekinthetünk meg. Valószínűleg ezt a szekciót is építik még, mert némelyikből csak plakát látható. A Dumbland című, négy epizódból álló animáció azonban készen várja nézőit. Korhatáros figyelmeztetés után egy ódon filmszínházba léphetünk be, ahol a vásznon peregni kezdenek az abszurd, erőszakos és mulatságos történet képsorai.

Minden honlap kötelező tartozéka a linkgyűjtemény, amely itt megdöbbentően szegényes, csak egy rajongói oldalra és a Mulholland Drive nem túl leleményes, hivatalos honlapjára mutat. A rajongóknak fenntartott helyen a tagok leírhatják álmaikat, üzengethetnek, sőt saját fotóikat is elhelyezhetik.

David Lynch internetes produkciója tartalmi sokszínűségében igen figyelemreméltó, ám mélységében komoly hiányérzetet hagy maga után. A szöveges információknál például igen nagy lehetőségek maradtak kiaknázatlanul. Úgyhogy további jó barkácsolást!


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/04 27. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2511