KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1982/március
KRÓNIKA
• A szerkesztőség : 25 éves a Filmtudományi Intézet
POSTA
• Kas Ilona: Hogy mi a televízió... Olvasói levél

• Kovács András Bálint: „Gyönyörű válság” A Társulás Stúdió előzményei és törekvései
• Bikácsy Gergely: Az alperesek Kabala
• Zsugán István: A gének dala Anna
• Zalán Vince: Se hús, se hal Rontás és reménység
• Bódy Gábor: Kreatív gondolkozó szerszám A „kísérleti film” Magyarországon
• András László: Egy gengszterfilm hátországa A Keresztapa
• Wisinger István: Hollywood Hollywood ellen Az amerikai filmgyártás útvesztői
• Zilahi Judit: Mire jön be a közönség? Washingtoni filmlevél az új évad kasszasikereiről
• Csala Károly: Egy szigetvilág fölfedezése (1.) Amerikai szociofilm, 1930–1945
• Szabó Júlia: Fény és mozgás Viking Eggeling és a magyar aktivizmus
LÁTTUK MÉG
• Lajta Gábor: Szamurájok és banditák
• Kövesdi Rózsa: Mesél a bécsi erdő
• Koltai Ágnes: Ámokfutó
• Jakubovits Anna: Zorán, a zsoké fia
• Varga András: Víkendház nélkül nem élet az élet
• Gáti Péter: Menekülés haza
• Ardai Zoltán: Újra szól a hatlövetű
• Bikácsy Gergely: Egyszerű eset
• Lajta Gábor: Az összekötő jönni fog
• Schubert Gusztáv: A Hótündér
TELEVÍZÓ
• Horvát János: „Folyt. köv.” A tévésorozatokról
• Fehér Gyula: Műsor öt nyelven Az Újvidéki Televízióról
KÖNYV
• Báron György: A halandóság leltára

             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Szárazon

Sepsi László

Smashed – amerikai, 2012. Rendezte: James Ponsoldt. Szereplők: Mary Elizabeth Winstead, Aaron Paul, Octavia Spencer. Forgalmazó: SPHE. 78 perc.

Hollywood legnagyobbjai közt számtalan olyan figurát találunk, akiknek legendájához hozzátartozik, hogy nem vetették meg az italt, ennek ellenére viszonylag ritka, hogy egy épülgető életmű vezérfonalát az alkoholmámor jelentse. Korai rövidfilmjei után James Ponsoldt 2006-ban debütált a Sundance-en az Off the Black című coming of age-drámával, amiben egy lerobbant baseball-edző (Nick Nolte) pártfogolt egy nehéz sorsú fiút két Budweiser között, a tavaly készült Szárazon már a Míg tart a bor és friss a rózsáig visszanyúló piásmelodráma, az idén mozikba kerülő The Spectacular Now pedig egy nagyivó középiskolás partiállat megváltó szerelmének tragikomédiája.

Szemben Blake Edwards klasszikusával, ami az első csokilikőr ízű csóktól kalauzol végig a páros leépülésének stációin, a Szárazon az egykor a sarki kocsmában fogant – és már évek óta futó – románc mélypontjánál kezdődik. Vizeletben ázó, másnapos ébredések, hányás egy általános iskolás osztály előtt, majd egy crackpipával töltött meghitt éjszaka: a részeges duó nőtagja (Mary Elizabeth Winstead) végül besokall és a következő üveg bor helyett az Anonim Alkoholistákat választja. Az alig nyolcvan perces megváltástörténet elsősorban Winstead jutalomjátéka (ahogy az Off the Black volt Nolte-nak), mellette a Breaking Badből ismert Aaron Paul rutinból hozza a sorozatbeli karakterének egy szolidabb, de úgyszintén a teljes szétcsúszás határán egyensúlyozó verzióját. A kortárs függetlenfilmek kellemesen karcos, viszont nézőbarát stílusában előadott Szárazon egy remek alakítással megtámogatott ujjgyakorlatnak tűnhet az olyan robosztus indie-drámák árnyékában, mint a Napos oldal vagy a Blue Valentine, ugyanakkor vonzereje is ebből fakad. Rutinfeladat, mint a reggeli kávéfőzés, de ez nem mérsékli a benne rejlő kihívást – próbáljuk csak meg utóbbit másnaposan.

Extrák: Audiokommentár James Ponsoldt rendező és Mary Elizabeth Winstead közreműködésével; werkfilm; kisfilm a premierről a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon; kimaradt jelenetek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/05 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11472