KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1982/június
• Boros István: Balázs Bélát nem keresik? Magyar filmkönyvek nyomában
• N. N.: Magvető Könyvkiadó
• N. N.: Gondolat Könyvkiadó
• Veress József: A nagylexikontól a sorozatig Filmes literatúra a Szovjetúnióban
• Bikácsy Gergely: Filmkönyvek városa A francia kínálat
• Zsugán István: Vissza a moziba! Beszélgetés András Ferenccel
VITA
• Csurka István: Nincs mese Vita a forgatókönyvről
• Kardos István: Az irodalom mostohagyerekei Vita a forgatókönyvről
• Müller Péter: Mi lesz a halakkal? Vita a forgatókönyvről
• Bereményi Géza: Ki a legeslegjobb forgatókönyvíró? Vita a forgatókönyvről

• Rubanova Irina: A történelmi film: mítosz és tanulság Beszélgetés Elem Klimovval az Agóniáról
• Harmat Endre: Muzsik a palotában A Raszputyin-rejtély
• Marx József: Az eltökélt rossz A Hold
• Ardai Zoltán: Legyezőjáték A Mama százéves
• Osztovits Levente: A győzelem íze Tűzszekerek
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Kézdi-Kovács Zsolt: Ozu tanítómester
• N. N.: Ozu filmjei
FESZTIVÁL
• Bikácsy Gergely: Elrontott életek Sanremo
• Székely Gabriella: Álomáruház Lille
• Gulyás Gyula: Super 8-as demokrácia Solothurn
• Gulyás János: Super 8-as demokrácia Solothurn
• Zsugán István: A portugál kapcsolat Figueira da Foz
LÁTTUK MÉG
• Farkas András: Csapda a zsoldosoknak
• Zsilka László: Mennyei napok
• Deli Bálint Attila: Ördögbarlang
• Zsilka László: Szuperexpressz
• Sebők László: Foci bundában
• Lajta Gábor: Szexis hétvége
• Hollós László: A Kobra napja
• Gáti Péter: Fél ház vőlegény nélkül
• Farkas András: Olimpia Moszkvában
• Greskovits Béla: Kéjutazás Las Palmasba
TELEVÍZÓ
• Csepeli György: Nem félünk a vitáktól?
• Bernáth László: Gombok az asztal lapja alatt, avagy a Rajnai-jelenség
• Avar János: Szvetter, szappan, szike Az amerikai televízióról
KÖNYV
• Csala Károly: Mozi és televízió Alekszandr Trosin könyve
JEGYZET
• Zilahi Judit: Amerikai kritikusok az Ocsar-díjas Mephistóról

             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A jogdoktor

Benke Attila

Roman J. Israel, Esq. – amerikai, 2017. Írta és rendezte: Dan Gilroy. Szereplők: Denzel Washington, Colin Farrell, Carmen Ejogo. Forgalmazó: Sony. 122 perc.

 

Ügyvédekről és jogi procedúrákról filmet készíteni nem feltétlenül hálás feladat, hiszen a tárgyalás sem mindig látványos, de a pert megelőző anyaggyűjtés végképp nem fotogén folyamat. Hogy mozgóképen is szinte tapintható legyen a drámai feszültség, ahhoz érdekes karakterek vagy izgalmas ügyek kellenek, mint az aktuális, mindenkit érdeklő társadalmi problémákra reflektáló 12 dühös ember, a Ne bántsátok a feketerigót!, a Legbelső félelem, a hazai dokumentumfilm, az Ítélet Magyarországon vagy a tavalyelőtti HBO-minisorozat, az Aznap éjjel esetében. A remek neonoir, az Éjjeli féreg aljas riporterhőse után Dan Gilroy is egy különc ügyvédfigurával foglalkozott a Golden Globe-ra és Oscarra jelölt A jogdoktorban, mely színvonalában ugyan kissé elmarad az előző filmtől, de számos okból – mindenekelőtt a főszereplője miatt – ez is izgalmas alkotás.

A jogdoktor hőse az idősödő idealista ügyvéd, egykori polgárjogi aktivista, Roman J. Israel, aki Los Angelesben dolgozik egy kis cégnél partnerével, Williammel. Miután a gyakorlatias William meghal, a teoretikus beállítottságú Roman képtelen tovább vinni a vállalkozást, új munkát kell találnia. A karrierista George ajánlatot is tesz neki, azonban ahhoz, hogy helyt álljon nagyobb és népszerűbb munkahelyén, Romannek le kell számolnia romantikus eszméivel. A betagozódáshoz vezető út azonban fájdalmas az elvhű férfi számára, ezért több súlyos hibát is elkövet, melyek megpecsételik sorsát.

Dan Gilroy új filmje a Denzel Washington által remekül eljátszott főhős izgalmas belső konfliktusai miatt érdemel figyelmet. A jogdoktor nemcsak a tudomány és a gyakorlat közti feszültséget mutatja be hitelesen, hanem a társadalmi–politikai rendszer reformjának problémáira is ráirányítja a figyelmet a címszereplő és Maya, az önkéntes polgárjogi aktivista kapcsolatán keresztül. Roman tökéletes ellentéte az Éjjeli féreg gumigerincű antihősének, minthogy makacsul kitart elvei mellett, melyek szerint a világ jobbá tehető a jogtudomány elitista dogmáival. Azonban a férfi ezzel a rögeszmés konzervativizmusával egyfelől elijeszti magától a lázadó fiatalokat, másfelől bajba sodorja vele ügyfeleit is. Jóllehet, amennyiben Roman feladja nézeteit, elveszíti egyéniségét, nem tud többé tükörbe nézni. Ezt a dilemmát remekül ábrázolja Dan Gilroy, így sajnálatos, hogy a film utolsó harmadában nem tud mit kezdeni a karakter addig megtett útjával, a lezárás hirtelen és hiteltelen. Ettől persze még A jogdoktor többet érdemel, mint az elmarasztaló külföldi kritikákból kitetszik, mivel hibái ellenére a kortárs drámának álcázott propagandafilmekhez képest komplex mű, nem egyszerűsíti le tárgyalt problémáit a manapság egyre kínosabb politikai korrektség jegyében.

Extrák: Kisfilm Denzel Washington és Colin Farrell karakteréről, kimaradt jelenetek, werkfilm.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/07 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13724