KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1982/november
KRÓNIKA
• N. N.: Két filmhét
POSTA
• Veress József: Egy búcsú margójára

• Pogány Csaba: A Video-galaxis küszöbén A hazai képmagnózás kérdőjelei
• Kovács András Bálint: Az idő élményei Andrej Tarkovszkij filmjeiről
• N. N.: Andrej Tarkovszkijról a Filmvilágban
SZOVJET FILMEK FESZTIVÁLJA
• Molnár Gál Péter: Utazás Danyelijával Portrévázlat
• N. N.: Georgij Danyelija filmjei
VITA
• Koltai Tamás: A stúdióvezetők asztala Vita a forgatókönyvről

• Zalán Vince: A mindennapok foglyai Panelkapcsolat
• Váncsa István: Bobby Walker Nyom nélkül
• Báron György: „Három jó dokumentumfilmet akartam csinálni” Beszélgetés ifj. Schiffer Pállal
• Simor András: Történetiség és kubaiság Jegyzetek a Filmmúzeum sorozatáról
• Csala Károly: A Szelíd motorosoktól az Amerikai tragédiáig Beszélgetés Kovács Lászlóval
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Meztelen igazság Pula
• Zsugán István: Emlékezés a félmúltra Taormina
LÁTTUK MÉG
• Greskovits Béla: Arany ősz
• Koltai Ágnes: Bronco Billy
• Lajta Gábor: A tirnovói cárnő
• Gáti Péter: Megbocsájtás
• Gáti Péter: A zsarolás
• Zsilka László: Elvis Presley
• Loránd Gábor: Ősszel a tengernél
• Kovács András Bálint: Szuperzsaru
• Peredi Ágnes: A fekete tyúk
• Greskovits Béla: A föld átka, a szerelem átka
TELEVÍZÓ
• Ortutay L. Gyula: Zene, tánc – kifulladás nélkül A kubai televízióról
• Ardai Zoltán: Öregek, koszosak „Társkeresés N 1463”
KÖNYV
• Székely András: A látvány szemlélése Filmtér, filmdíszlet
• Ardai Zoltán: A szükséges kritika

             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Lázongó ifjúság

Csillag Márton

Youth in Revolt – amerikai, 2009. Rendezte: Miguel Arteta. Szereplők: Michael Cera, Jean Smart, Mary Kay Place. Forgalmazó: Ablo. 86 perc.

C. Douglas Payne a tengerentúlon klasszikus könyvsorozatának cselekményét kevéssel születése után, 1994-ben elenyésző sikerrel állították színpadra, majd az évtized végén televíziós sorozatot szerettek volna készíteni belőle, ám a pilot epizód után folytatásra már nem került sor. Az abszurd fikció és a pikareszk regények vonzásában alkotó Payne „gyermeke”, Nick Twisp talán éppen azért találta nehezen az utat más médiumok szélesebb közönségeihez, mert maga a szerző sem szokványos formában tudósított az átlagosnál magasabb intelligenciájú serdülő amerikairól: a szüzesség átka és a számára kényelmetlen társadalmi konvenciók ellen küzdő Nick figurája sajátos, alkalmi irodalmi stílust kívánt meg, mely papíron életképes, de vásznon már veszít hitelességéből, nehezen reprodukálható. Apropó reprodukció: a múlt évtizedben egy olyan alkotói közösség került a figyelem középpontjába Hollywoodban, mely évről évre készít újszerű, releváns kérdéseket boncolgató vígjátékokat, az ideáltipikustól fizikai értelemben távol álló hősökkel a főszerepben.

A fenti Apatow-klán köpönyegéből bújt elő Michael Cera, filmünk Twispje, aki figyelemreméltó filmográfiája (Superbad; Juno; Dalok ismerkedéshez) alapján maga is a reprodukció lelkes híve, hiszen filmről filmre tökéletesíti a halkszavú, csenevész, értelmileg koraérett, de elnyomott fiatal figuráját. A Lázongó ifjúságban, Miguel Arteta (Chuck és Buck; Jóravaló feleség) rendezésében szintén a jól ismert Cera-karakter adja meg a film alaphangját, ám az abszurd elhatalmasodása helyett (az időkeret szűkössége és az alkotói bátortalanság miatt) csupán a kertvárosi középosztály és a lakókocsitábor-beli újkeresztény fanatikusok mindennapjaiba nyerünk betekintést – hiába a főcím animációs betétje és Nick Twisp francia újhullámos alteregója, az underground lázongás mindent felszabadító patakja a fogyasztói társadalom csatornarendszerében csordogál tovább.

Extrák: nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/06 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10663