KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1983/május
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Premier Plan
• Kézdi-Kovács Zsolt: Két barátját vesztette el...
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: A józanság reménye Nyugat-Berlin

• Szilágyi Ákos: A félreértés fokozatai Vérszerződés
• Kézdi-Kovács Zsolt: A Visszaesők forgatásán A rendező jegyzetlapjaiból 1.
• Lajta Gábor: Célpont: az ember 1982 animációs filmjei
FESZTIVÁL
• Zsugán István: Közönyös felnőttek, tévelygő fiatalok Sanremo

• Trosin Alekszandr: A montázzsal megsemmisített montázs Pelesjan mozija
• Györffy Miklós: Elektromantikus melodráma Az oberwaldi titok
• Bereményi Géza: A legutolsó snitt Villanás a víz felett
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Csantavéri Júlia: Képek egy halott világból Stanley Kubrick
• N. N.: Stanley Kubrick filmjei
• Ciment Michel: Anti-Rousseau Beszélgetések Stanley Kubrickkal

• Hegedűs Zoltán: Renoir-filmek – papíron
LÁTTUK MÉG
• Szentistványi Rita: Szerelmi gondok
• Zsilka László: Keresztapa II.
• Zsilka László: A nagy kitüntetés
• Deli Bálint Attila: Bolond pénz
• Ardai Zoltán: Viadal
• Deli Bálint Attila: Dutyi dili
• Harmat György: Az a perc, az a pillanat
• Barna Imre: Kaszálás a Kánya-réten
• Kovács András Bálint: A hatodik halálraítélt
TELEVÍZÓ
• Reményi József Tamás: Ez a pici mind megette A márciusi műsorokról
• Csepeli György: Az ellentmondás és a konfliktus A televízió valóságlátásáról
• Lukácsy Sándor: Képeskönyv és tört varázs Mint oldott kéve
KÖNYV
• Bíró Gyula: Esztétika és jel-elmélet Lengyel tanulmánykötet a filmszemiotikáról
• Csala Károly: Házi színháztól a tévéjátékig A szovjet „televíziós előadás”

             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Hotel a Halott alpinistához

Koltai Ágnes

 

A hétfő szombaton kezdődik és A kölykök szerzőpárosa, Arkagyij és Borisz Sztrugackij nem ismeretlen a magyar sci-fi kedvelőknek. Bizarr világuk; a távoli jövő díszleteibe helyezett mai kor, humoruk, csipkelődésük a tudományos fantasztikus irodalomtól idegenkedőket is meghódíthatja. Grigorij Kromanov filmje a Sztrugackij fivérek írásából készült.

A Hotel a Halott alpinistához kriminek indul: Glebszkij nyomozót egy gyilkosságtól rettegő ismeretlen segélykiáltása hívja a távoli hegyekbe. A külvilágtól elzárt hotel tipik us krimi-helyszín. Glebszkij különleges, zavart emberekkel találkozik, akikkel a szokásos módon nem tud kommunikálni. Jóllehet a krimi-szál végighúzódik a filmen, van gyilkos, áldozat, rejtély, mégsem krimit látunk. A film valójában azzal az érdekes gondolattal játszik el: találkozhat-e, szót érthet-e az Ember földönkívüli értelmes lényekkel?

Glebszkij gyilkost keres, a rutin, a bevált módszerek irányítják tetteit, holott nem egyszerű bűntény történt: meghiúsult a kapcsolatfelvétel egy idegen civilizációval. A nyomozó értetlensége – amely hozzájárul a kudarchoz – a földi ember korlátainak szimbóluma: gondolkodási és érintkezési formáink sémáiból nem tudunk kilépni. A film még a gyakorlott kriminézőnek is izgalmas, mentes a szokvány sci-fi kliséktől, jó nézni a szépen komponált képeket. Kár, hogy a cselekmény és a fantasztikum útvesztőiben olykor el-eltűnik az alapgondolat.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/09 50-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7340