KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1983/május
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Premier Plan
• Kézdi-Kovács Zsolt: Két barátját vesztette el...
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: A józanság reménye Nyugat-Berlin

• Szilágyi Ákos: A félreértés fokozatai Vérszerződés
• Kézdi-Kovács Zsolt: A Visszaesők forgatásán A rendező jegyzetlapjaiból 1.
• Lajta Gábor: Célpont: az ember 1982 animációs filmjei
FESZTIVÁL
• Zsugán István: Közönyös felnőttek, tévelygő fiatalok Sanremo

• Trosin Alekszandr: A montázzsal megsemmisített montázs Pelesjan mozija
• Györffy Miklós: Elektromantikus melodráma Az oberwaldi titok
• Bereményi Géza: A legutolsó snitt Villanás a víz felett
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Csantavéri Júlia: Képek egy halott világból Stanley Kubrick
• N. N.: Stanley Kubrick filmjei
• Ciment Michel: Anti-Rousseau Beszélgetések Stanley Kubrickkal

• Hegedűs Zoltán: Renoir-filmek – papíron
LÁTTUK MÉG
• Szentistványi Rita: Szerelmi gondok
• Zsilka László: Keresztapa II.
• Zsilka László: A nagy kitüntetés
• Deli Bálint Attila: Bolond pénz
• Ardai Zoltán: Viadal
• Deli Bálint Attila: Dutyi dili
• Harmat György: Az a perc, az a pillanat
• Barna Imre: Kaszálás a Kánya-réten
• Kovács András Bálint: A hatodik halálraítélt
TELEVÍZÓ
• Reményi József Tamás: Ez a pici mind megette A márciusi műsorokról
• Csepeli György: Az ellentmondás és a konfliktus A televízió valóságlátásáról
• Lukácsy Sándor: Képeskönyv és tört varázs Mint oldott kéve
KÖNYV
• Bíró Gyula: Esztétika és jel-elmélet Lengyel tanulmánykötet a filmszemiotikáról
• Csala Károly: Házi színháztól a tévéjátékig A szovjet „televíziós előadás”

             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Bőrfejek

Alföldi Nóra

Leatherheads – amerikai, 2008. Rendezte: George Clooney. Szereplők: George Clooney, Renée Zellweger, Jonathan Pryce. Forgalmazó: Select Video. 114 perc.

 

George Clooney minden kétséget kizáróan korunk egyik legnagyobb stílusikonja, kinek matt ezüsttel bevont fizimiskáját és modorát régi vágású, ám romlatlan elegancia jellemzi. Bár Clooney megjelenése makulátlan, rendezői minősítésben elkövetett munkáin világosan látszik, hogy a hibátlan stílusig számára is göröngyös út vezet, még akkor is, ha rendre klasszikus fazonokkal dolgozik, és olyan szabászoktól leshet el trükköket, mint a Coen testvérek vagy Soderbergh. Míg az Egy veszedelmes elme vallomásaiban kissé bizonytalankodva tapogatózott a hatalmas barkók és trapéznadrágok közegében, addig a 2005-ös Good Night, and Good Luckban már fennkölt formalizmussal adaptálta nagyvászonra az ötvenes évek televíziós stílusát.

Legújabb rendezésében tovább gazdagítja klasszicizáló imázsát; a Bőrfejek a harsány húszas évekbe helyezett történet, mely kedvesen nosztalgikus képet fest az amerikai foci hőskoráról, amikor a futballsztár lét csupán az egyetemi ligán belül volt elképzelhető, a profik pedig legelésző tehenek között öklözték egymást, pár fős, pankrációra éhes közönség előtt. Miután a hivatásos Dodge Conelly az alacsony nézettség miatt kénytelen lehúzni a rolót, úgy határoz, hogy bevesz csapatába egy nemzeti hősnek kikiáltott ifjú egyetemistát, aki a gigantikus stadionok közönségét hozza magával. A nagypályán azonban a szabályok és a sportszerűség az úr, így percek alatt vész ki minden spontaneitás és izgalom a nem kifejezetten gentlemaneknek való labdajátékból.

Clooney jó érzékkel válogatta össze a kor jellegzetes gegjeit, az üldözésekkel és tömegverekedésekkel erősített történetet bájos szerelmi szállal csipkézi kellemes hangulatú screwball comedyvé. A Bőrfejek elegánsan szabott, megnyerő külsejű hommage, mely nem a régi nagyoknak, sokkal inkább magának George Clooney-nak szól, és annak ellenére is sikerül a kifinomultság benyomását keltenie, hogy itt-ott kispórolja belőle az anyagot.

Extrák: Semmi.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/10 62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9528