KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1983/május
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Premier Plan
• Kézdi-Kovács Zsolt: Két barátját vesztette el...
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: A józanság reménye Nyugat-Berlin

• Szilágyi Ákos: A félreértés fokozatai Vérszerződés
• Kézdi-Kovács Zsolt: A Visszaesők forgatásán A rendező jegyzetlapjaiból 1.
• Lajta Gábor: Célpont: az ember 1982 animációs filmjei
FESZTIVÁL
• Zsugán István: Közönyös felnőttek, tévelygő fiatalok Sanremo

• Trosin Alekszandr: A montázzsal megsemmisített montázs Pelesjan mozija
• Györffy Miklós: Elektromantikus melodráma Az oberwaldi titok
• Bereményi Géza: A legutolsó snitt Villanás a víz felett
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Csantavéri Júlia: Képek egy halott világból Stanley Kubrick
• N. N.: Stanley Kubrick filmjei
• Ciment Michel: Anti-Rousseau Beszélgetések Stanley Kubrickkal

• Hegedűs Zoltán: Renoir-filmek – papíron
LÁTTUK MÉG
• Szentistványi Rita: Szerelmi gondok
• Zsilka László: Keresztapa II.
• Zsilka László: A nagy kitüntetés
• Deli Bálint Attila: Bolond pénz
• Ardai Zoltán: Viadal
• Deli Bálint Attila: Dutyi dili
• Harmat György: Az a perc, az a pillanat
• Barna Imre: Kaszálás a Kánya-réten
• Kovács András Bálint: A hatodik halálraítélt
TELEVÍZÓ
• Reményi József Tamás: Ez a pici mind megette A márciusi műsorokról
• Csepeli György: Az ellentmondás és a konfliktus A televízió valóságlátásáról
• Lukácsy Sándor: Képeskönyv és tört varázs Mint oldott kéve
KÖNYV
• Bíró Gyula: Esztétika és jel-elmélet Lengyel tanulmánykötet a filmszemiotikáról
• Csala Károly: Házi színháztól a tévéjátékig A szovjet „televíziós előadás”

             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Chang Cheh mesterhármasa

Géczi Zoltán

Shaolin templom (Shao Lin si / Shaolin Temple) – hongkongi, 1976. Szereplők: Sheng Fu, Lung Ti. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 126 perc.Shaolin két bajnoka (Shao Lin yu Wu Dang / Two Champions of Shaolin) – hongkongi, 1978. Szereplők: Meng Lo, Sheng Chiang. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 110 perc.Az 5 ninja elem (Ren zhe wu di / Five Element Ninja) – hongkongi, 1982. Szereplők: Tien-chi Cheng, Tien Hsiang Lung. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 107 perc.

Chang Cheh oly mértékben járult hozzá a keleti filmművészethez, mint Henry Ford a motorizációhoz. Tevékeny pályafutása alatt közel száz mozit dirigált le, egyéb természetű hozzájárulásait pedig csupán lajstromba venni is enciklopédiai szintű kihívás volna. A Shaw Brothers stúdió kulcsfigurájaként a kínai filmkultúra és -gyártás fejlesztésének szentelte életét, nemzeti történelmi mítoszokat és irodalmi műveket dolgozott fel, amelyek a hagyományos társadalmi értékek dicsőségét zengedezték. Szeplőtlen lelkű hősöket állított szembe alantas antagonistákkal, végtelenül bölcs mestereket törtető hatalmasságokkal, a konfliktust pedig véres és kemény konfrontációk által terelgette a végpont felé.

A Black Mirror Kft. Shaw Brothers-csomagja a nagy rendező klasszikusaiból összeállított becses bokréta. A Shaolin templom (1976) a stúdió legsikeresebb korszakának remekműve, amely a templom elpusztításának időszakában játszódik. A Shaolin két bajnoka (1978) a két nagy harcművészeti gyűjtőiskola, a shaolin és a wudang örök rivalizálására épített bosszútörténet. Az 5 ninja elem extravagánsabb, az előzőknél is brutálisabb mozi, amelyben nagyobb teret nyer a mitológia és a fantasztikum, így aztán olyan harctechnikai- és fegyverrepertoárt sűrít bele a játékidőbe, amelynél változatosabbat ritkán látni. A filmek felvonultatják a Shaw Brothers stúdió 1970-as évekbeli színészgárdájának legjavát, akik büszkén demonstrálják, milyen volt az a kor, midőn nem az animátorok és a programozók szakértelme határozta meg az akciójelenetek minőségét. A költségvetésből nem futotta gigantikus díszletezésre és új digitális kamerák fejlesztésére, viszont a hosszú snittekben felvett, technikás és dinamikus összecsapások, a csoportos jelenetek a filmek vintage hangulatából is kiragyognak.

A válogatás tündöklő bizonyítéka, milyen lázas tempójú, döbbenetesen kreatív és eseményekben gazdag időszaka volt a gyűjtemény időbeli keretét képező hat év a hongkongi filmgyártásnak. Cáfolhatatlan tény, hogy a Shaw Brothers alkalmazottjaként Chang Cheh is szekérderéknyi mennyiségben termelte a laborálandó tekercseket, a különbség a kortárs mainstream akciófilmekkel szemben mégsem csekélyebb, mint ami egy multi élelmiszergyár meleg vízzel felöntött instant kínai levese és egy szecsuáni étteremben elfogyasztott, tűzforró hotpot között tapasztalható.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/11 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9955