KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1983/július
• Deák Tamás: A csellengő múzsa nyomában
• Zsugán István: Az emberi agyak „karbantartása” Beszélgetés Dárday Istvánnal és Szalai Györgyivel
• Hegyi Lóránd: film/művészet Kiállítás a magyar kísérleti film történetéről
• Szilágyi Ákos: A felszabadulás melankóliája Erde ballada
• Kovács András Bálint: A megrendült bizonyosság Szűzforrás
• Bikácsy Gergely: Cassavetes, a túlélő Férjek
• Fáber András: Fantômas, avagy egy mítosz elemzése
• N. N.: Fantômas-filmográfia
LÁTTUK MÉG
• Molnár Gál Péter: Egy szoknya, egy nadrág
• Ardai Zoltán: Johohoho
• Koltai Ágnes: Éjszaka az éterben
• Ardai Zoltán: Gyerekek a Kék-tó hegyéről
• Zoltán Katalin: Őrizetbevétel
• Hollós László: Zsákutca
• Harmat György: Jöttmentek
• Szentistványi Rita: Nem akarok felnőni
• Barna Imre: Jézus Krisztus Szupersztár
• Simándi Júlia: Bűnös életem
TELEVÍZÓ
• Reményi József Tamás: A versenyképes ember
• Faragó Vilmos: A dilettantizmus anatómiája Foltýn zeneszerző élete és munkássága
• Kerényi Mária: Muzsika és képernyő Beszélgetés Czigány Györggyel
KÖNYV
• Antal István: Anger és a fehér elefántok
KRÓNIKA
• N. N.: Hibaigazítás

             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Nyugaton a helyzet változatlan

Bocsor Péter

All Quiet on the Western Front – amerikai, 1930. Rendezte: Lewis Milestone. Szereplők: Lew Ayres, Louis Wolheim, Slim Summerville. Forgalmazó: Universal. 133 perc.

Alig három évvel az első „talkie”, A dzsezzénekes (1927) után Hollywood már nem beszélő szereplőkkel, hanem a háború fülsiketítő zajával sokkolta a korabeli közönséget. Noha A nagy parádé (1925) és a Szárnyak (1927) már megmutatták a háború árnyoldalait, a lövészárok vagy a harci repülő nézőpontjából feltáruló csatatér a némafilmekben csupán a háború megpróbáltatásai ellenére boldog véget érő szerelmi történetek hátteréül szolgált. A Nyugaton a helyzet változatlan kíméletlen kritikájához hasonló háborúellenes üzenetet ekkor csak Európában fogalmaztak meg. Az ugyancsak 1930-ban készült német hangosfilm, a Georg Wilhelm Pabst által rendezett A nyugati front 1918 abban is hasonlít a Nyugaton a helyzethez, hogy mindkettőben úttörő módon sikerült a lövészárkok közötti, nagyívű és összetett mozgású kameravezetést hanggal lekövetni, valamint, hogy mindkét filmet gyorsan betiltotta a hatalomra jutó náci vezetés Németországban és több másik, a történelem megismétlésére készülő európai országban.

Az orosz emigráns, Lewis Milestone (Lev Milstein) Oscar-díjas rendezése azonban nem éri be a megújult médium által garantált hatással. Az Erich Maria Remarque regényéből készült film komplex nyitójelenetében a búcsúzó katonák zajos díszmenetének szédítően mozgalmas képeiből az ablakon át egy tanterembe húzódik vissza a kamera, ahol a tanár a hazafias kötelességről szónokol, miközben a diákok gondolatai révén bepillantást nyerünk a háborús propagandát éltető illúziókba. A büszke apa, a mutatós egyenruha, az olvadozó lányok már-már sematikus képeinek naiv optimizmusát azután a film kétórányi alapossággal igyekszik cáfolni. Ezalatt, a mára dokumentumfilm-szerűvé archiválódott felvételekkel, Milestone valójában megalkotja az I. világháború vizuális emlékezetének legismertebb emblémáit. Ilyen az amputált lábában fájdalmat érző katona keserű szembesülése; a szögesdrótot markoló, test nélküli karok látványa; vagy az utolsó mozdulatával egy pillangóért nyúló főszereplő kezéről készült felvétel.

Extrák: a Blu-rayen megjelenő film extraanyagai között Robert Osborne filmtörténész bevezetője mellett megtekinthetjük a Nyugaton a helyzet némafilm-változatát is, amelyet párhuzamos kamerával vettek fel a külföldi terjesztés céljából.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/05 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11060