KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1984/augusztus
ANIMÁCIÓ
• Kemény György: Centik helyett mérce Az animáció esélyei
• Bársony Éva: Művészet vagy biznisz? Beszélgetések rajzfilmrendezőkkel
• Szilágyi Ákos: Az animált Arany Két nézőpontból: Daliás idők
• Szemadám György: Mozgó táblaképek Két nézőpontból: Daliás idők
• Reisenbüchler Sándor: Tükörképek és átváltozások Emlékezés Kovásznai Györgyre

• Zalán Vince: A rajongó A „filmes” Balázs Béláról
• Barna Imre: Szemközt a rózsaszínnel Omega, Omega...
• Bari István: Vesztesnek születtek Tekintetek és mosolyok
• N. N.: Kenneth Loach filmjei
• Bikácsy Gergely: Truffaut, húsz év múltán Szomszéd szeretők
• Zsugán István: Keleti széljárás Sanremo
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Gambetti Giacomo: Öklök a zsebben Marco Bellocchio
• N. N.: Marco Bellocchio filmjei

• Kovács István: Történelmi, emberi jelkép Csatorna
LÁTTUK MÉG
• Matos Lajos: King Kong
• Báron György: Rossz fiú
• Gáti Péter: Casablanca Cirkusz
• Koltai Ágnes: Kezesség egy évre
• Gáti Péter: Frissen lopott milliók
• Ardai Zoltán: A pagoda csapdája
• N. N.: Megtalálni és ártalmatlanná tenni
• N. N.: A világgá ment királylány
• N. N.: Arany a tó fenekén
TELEVÍZÓ
• Margócsy István: Kirgízia messze van? Ajtmatov regényei a képernyőn
• Faragó Vilmos: Tévéműveltség
• Mihályfi Imre: Deme Gábor (1934–1984)
• Bikácsy Gergely: Búcsú a Savarintól Arany Prága
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Filmművészet a múzeumban

             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Start két keréken

Tosoki Gyula

Breaking Away – amerikai, 1979. Rendezte: Peter Yates. Szereplők: Dennis Christopher, Dennis Quaid, Daniel Stern. Forgalmazó: Fantasy Film. 101 perc.

A hatvanas–hetvenes évek Hollywoodjában és off-Hollywoodjában külön ágat képeznek azok a – jobb híján – nemzedéki közérzetfilmekként felcímkézhető opuszok, amelyek önkereső fiatalokat és a felnőtté válással járó problémákat állítják fókuszba. Szép raja ez a korszak amerikai mozijának, olyan művekkel, mint az Üdvözletek, a Ki kopog az ajtómon?, az Aljas utcák vagy az American Graffiti.

A már a hetvenes évek végén született Start két kerékent minden idők egyik legjobb sportfilmjeként magasztalják máig a kritikusok, pedig – szerencsére – kevésbé sportos, és inkább nemzedéki darab; leginkább talán Milius Nagyszerdájára emlékeztet, de annál olajozottabb, könnyedebb és szórakoztatóbb. Hőse négy barát, közelebbről egyikük: a kerékpárőrült Dave, aki egyszerre szembesül a sikertelenséggel a magán- és a közélet különböző frontjain, mígnem akarata és kitartása diadalhoz juttatja. Az igazán nagy pillanatok nem a túlhabzó – és valóban sportos – húszperces fináléban, hanem az ez előtti nyolcvan percben találhatóak, egészen pontosan a hétköznapok apró-cseprő eseményeit finom humorral bemutató jelenetekben. Olybá tűnik, mintha Peter Yates rendező (Bullitt; John és Mary; Az öltöztető) ürügyként fogta volna a fel a sportfilm műfaját ahhoz, hogy egy kedves kisrealista történetet forgasson. Ötvenévesen dirigálta le moziját, de üdítően fiatalos szemlélettel és nagy érzékenységgel – és ezért még a szivárványos happyend is megbocsátható neki.

Extrák: Filmográfiák; előzetes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/03 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10555