KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1984/augusztus
ANIMÁCIÓ
• Kemény György: Centik helyett mérce Az animáció esélyei
• Bársony Éva: Művészet vagy biznisz? Beszélgetések rajzfilmrendezőkkel
• Szilágyi Ákos: Az animált Arany Két nézőpontból: Daliás idők
• Szemadám György: Mozgó táblaképek Két nézőpontból: Daliás idők
• Reisenbüchler Sándor: Tükörképek és átváltozások Emlékezés Kovásznai Györgyre

• Zalán Vince: A rajongó A „filmes” Balázs Béláról
• Barna Imre: Szemközt a rózsaszínnel Omega, Omega...
• Bari István: Vesztesnek születtek Tekintetek és mosolyok
• N. N.: Kenneth Loach filmjei
• Bikácsy Gergely: Truffaut, húsz év múltán Szomszéd szeretők
• Zsugán István: Keleti széljárás Sanremo
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Gambetti Giacomo: Öklök a zsebben Marco Bellocchio
• N. N.: Marco Bellocchio filmjei

• Kovács István: Történelmi, emberi jelkép Csatorna
LÁTTUK MÉG
• Matos Lajos: King Kong
• Báron György: Rossz fiú
• Gáti Péter: Casablanca Cirkusz
• Koltai Ágnes: Kezesség egy évre
• Gáti Péter: Frissen lopott milliók
• Ardai Zoltán: A pagoda csapdája
• N. N.: Megtalálni és ártalmatlanná tenni
• N. N.: A világgá ment királylány
• N. N.: Arany a tó fenekén
TELEVÍZÓ
• Margócsy István: Kirgízia messze van? Ajtmatov regényei a képernyőn
• Faragó Vilmos: Tévéműveltség
• Mihályfi Imre: Deme Gábor (1934–1984)
• Bikácsy Gergely: Búcsú a Savarintól Arany Prága
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Filmművészet a múzeumban

             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Hamarosan…

Soós Tamás Dénes

In A World… – amerikai, 2013. Rendezte: Lake Bell. Szereplők: Lake Bell, Fred Melamed, Michaela Watkins, Demetri Martin. Forgalmazó: Sony Pictures Home Entertainment. 93 perc.

 

„A filmiparban nem keresett a női hang” – figyelmezteti lányát (a hangtréner Carolt játszó Lake Bellt) édesapja, a trailer-hangalámondás mestere. A rendező (a szkriptet is jegyző Lake Bell) nem esik kétségbe: az indie-alkotók nyugalmával és eszköztárával kanyarít feminista komédiát Carolról, aki a férfiak uralta traileriparban szeretne érvényesülni. Szerencséjére a producerek Don LaFontaine, a szakma keresztapjának halála után visszahoznák az ő legendássá vált „Egy világban…” kezdetű narrátorszövegét az előzetesekbe. Ráadásul egy mutáns harcosnőkről szóló, fiatal lányoknak szánt háborús fantasy, a The Amazon Games kapcsán, aminek trailerére Carol mellett önző, nárcisztikus apja és az éretlen playboy Gustav is pályázik.

De pályázik Lake Bell is, mégpedig a Városfejlesztési osztály Amy Poehlerjének és a Csajok Lena Dunhamjének babérjaira. Előbbitől a túlbuzgó feminizmusból és a gyógyíthatatlan hímsovinizmusból egyaránt viccet faragó női humorérzéket, utóbbitól a huszonéves lányok életét kendőzetlenül feltáró drámaiságot kérné kölcsön. De Lake Bell első játékfilmje csak addig gördül zökkenőmentesen, amíg a filmipart – annak aktuális trendjeit és változatlan nemi szerepleosztásait – karikírozza. Amikor hihető mellékalakokat és életszerű környezetet rajzolna Carol köré, már csak indiefilmes panelek jutnak a rendezőnő eszébe. A hősnő geek-szerelme helyett a férje megcsalására rábeszélt nővér sztorija lenne érdekes, hiszen az romkomban gondolná tovább a szavak hatalmáról szóló fejtegetéseket, de a sok mellékszál végül elaprózza, és nem gazdagítja Bell fókuszpontját.

A trailergyártás kapcsán nem csak érdekes karakterből, de viccből is több jutott eszébe Bellnek, aki a humor-mellett a realitásérzékét is megtartja, ha Hollywoodról van szó. Az apa-lánya viszályt ugyan még sziruppal keni el, de arról már nem feledkezik meg, hogy a profitmaximalizálás és a pozitív diszkrimináció hátulütőiről (!) beszéljen az Amazon Games kapcsán. Végeredményben viszont nem is Carol, hanem a nézők húzzák a rövidebbet, akik az ezredik indie-romkom helyett szívesebben figyelték volna a világ első traileripari komédiájának kibontakozását.

Extrák: audiokommentár Lake Bell közreműködésével; alternatív kezdés; kimaradt jelenetek; bakiparádé.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11848