KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1985/május
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Afrikai filmhét

• A szerkesztőség : BBS
• Báron György: Kor-körképek Jegyzetek a Balázs Béla Stúdió új filmjeiről
• Tábor Ádám: Egy fény-érzékeny film Ex-kódex
• Kovács András Bálint: Utazás a filmképben Timár Péter etűdjeiről
• Szilágyi Ákos: Szentimentális archeológia „Sír. lobog a szeretet...”
• Koltai Tamás: Akárhol Európában Sortűz egy fekete bivalyért
• Zsugán István: Kőbánya, Montparnasse, Budapest Beszélgetés Szabó Lászlóval
• Székely Gabriella: Házikabát és tornacipő Uramisten
• Ardai Zoltán: Háttér, arcképpel Eszterlánc
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Csala Károly: Profán próféta Tengiz Abuladze

• Barna Imre: Alex a Paradicsomban Flashdance
• Fáber András: Lassan, énekelve Merguerite Duras és a filmpróza
• N. N.: Marguerite Duras filmjei
LÁTTUK MÉG
• Bérczes László: Lebegés
• Boros József: A föld fia
• Gáti Péter: Madonna, milyen csendes az este
• Hegyi Gyula: Tudom, hogy tudod, hogy tudom
• Koltai Ágnes: Kizökkent világ
• Schreiber László: A tej színe
• Harmat György: Maraton életre-halálra
• Sneé Péter: Menekülés a győzelembe
• Kapecz Zsuzsa: Anna Pavlova
TELEVÍZÓ
• Faragó Vilmos: A történelem dramaturgiája Széchenyi napjai
• Reményi József Tamás: Tizenkét kérdőjel A Fiatal Művészek Stúdiójának filmjeiről
KÖNYV
• Koltai Ágnes: Így filmeztek ti

             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

A forgatókönyvíró visszatér

Zalán Vince

 

Remélem, egyszer megszületik a spanyol polgárháborúban részt vett filmesek szép-szomorú történetét megörökítő könyv. Bizonyára helyet kap majd ebben a műben a forgatókönyvíró Alvah Bessie is, aki mint a Nemzetközi Brigád harcosa küzdött a köztársaság védelméért Spanyolországban. A fájdalmas bukás után majd harminc év kellett ahhoz, hogy visszatérhessen. Az ok, az ürügy: egy fiatal spanyol filmrendező, Jaime Camino hívja segítségül új filmjének elkészítéséhez. Ez a visszatérés ihlette Újra Spanyolország című művét, amely most a Magvető könyvkiadó Tények és tanúk sorozatában jelent meg. A nap-lószerűen megírt könyv érdekes betekintést enged a filmkészítés spanyolországi körülményeibe, a forgatókönyvi vitákba, a cenzúrával való ádáz hadakozásba. (A forgatás idején Franco még élt!). Ám e mindennapi tevékenységet át- meg átszövik az emlékek, a kényszerűen diszkrét érdeklődések az egykor hősi halált halt harcostárs sírjának holléte iránt, a váratlan, szívenütő pillanatok: akkor itt... A mindennapoknak és a reflexióknak ez a furcsa, szelíd hangulatú, olykor megható, olykor didaktikus egysége avatja Alvah Bessie könyvét jó olvasmánnyá.

Befejezésül talán nem érdektelen megjegyezni, hogy Alvah Bessie az Amerikaellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság által elítéltek, az úgynevezett „hollywoodi tízek” egyike S hogy épp ő volt az, aki könyvet írt a negyvenes-ötvenes évek fordulóján, Hollywoodban lezajló MacCarthy-féle „boszorkányüldözésről” Inkvizíció a Paradicsomban címmel. Nem kellene ezt is megjelentetni magyarul? – hisz a szerzőnek A felforgatók és A szexbomba című művei már komoly sikert arattak a hazai olvasók táborában.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/09 63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7747