KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1985/július
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Jugoszláv filmnapok
• Koltai Ágnes: Szovjet filmnapok a Győzelem Napja alkalmából
• N. N.: Hibaigazítás

• Dés Mihály: Spanyolország messzire van A spanyol film Franco nélkül
• Kornis Mihály: Zongorista a háztetőn Ragtime
• Zalán Vince: Csak a filmvásznon létezett Nicholas Ray és a Johnny Guitar
• Szilágyi Ákos: Milarepaverzió Kerekasztal-beszélgetés
• Szilágyi Ákos: Az elmesélt én Az „új érzékenység” határai
• Forgács Éva: Festészet, film, fényképrealizmus Kállai Ernő és a vizualitás
• Kállai Ernő: Optikai demokrácia
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: A megkésett álmodozások kora Sanremo
• Bikácsy Gergely: Brazilok a Beaubourg-ban Párizs
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Kovács András Bálint: Az etnográfus filmrendező Jean Rouch
LÁTTUK MÉG
• Mátyás Péter: Éden boldog-boldogtalannak
• Bérczes László: A szavanna fia
• Koltai Ágnes: Józan őrület
• Ardai Zoltán: A hamiskártyások fejedelme
• Gáti Péter: Bűvös vászon
• Szántó Péter: Kínos történetek
• Glauziusz Péter: A zsaru nem tágít
• Hirsch Tibor: Szivélyes üdvözlet a Földről
• Magyar Judit: Sárkányölő
• Kapecz Zsuzsa: A Nap lánya
TELEVÍZÓ
• Popper Péter: Szabad asszociációk a gyerekekről és a művészetről
• Koltai Ágnes: A tekintélytisztelő televízió Kőszeg
• Faragó Vilmos: Aréna Begurul a labda a szobába
KÖNYV
• Zsombolyai János: Így készül a film?

             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Néma gyilkos

Tosoki Gyula

Lautlos – német, 2004. Rendezte: Mennan Yapo. Szereplők: Joachim Krol, Nadja Uhl, Christian Berkel. Forgalmazó: Best Hollywood. 90 perc.

 

A Néma gyilkos jellegzetes européer-thriller, nagy stíluskészséggel és kisebb műfaji érzékkel levezényelt darab: inkább csak néhány kósza kép, egy-két jelenettöredék, mintsem a feszült történet emléke marad meg belőle, mégis figyelemre érdemes.

Főhőse Viktor, a megkeseredett bérgyilkos, akinek különös ismertetőjele, hogy minden fakszni nélkül, hangtalanul öl, késsel, hangtompítóval vagy nyíllal, ahogy a szükség hozza. Egyik akciója során a sikerrel likvidált célszemély alkalmi barátnője, bizonyos nevezetű Nina olyan hatást tesz rá, hogy életben hagyja, sőt múltjának, jelenének, jövőjének újragondolását kényszeríti ki belőle. Ám éppen amikor kezdené újraálmodni életét (illetve végezne utolsó utáni megbízatásával), találkozik Langgal, a bulldogszívós nyomozóval.

A történet tele van maszatos pillanatokkal és megmagyarázhatatlan részletekkel (nem eléggé motivált, hogy miért akad hősünk nyomára olyan gyorsan Lang, illetve hogyan képes egy negyven évvel korábbi, felderítetlen bűnténnyel összekapcsolni a személyét; nem világos, hogy miért maradt Viktor bérgyilkos évtizedekig; nehezen érthető, hogy miért lép szövetségre Nina Viktorral), de nem vérzik el ezeken. A tempó sodró, és a dramaturgiai bakik mellett is van elég gyúanyag a történetben ahhoz, hogy leláncolja a figyelmet. A film annak ellenére vonzza a tekintetet, hogy a Lang szigorú ábrázattal elmormolt bölcselmei sem szolgálnak a javára.

A mese varázsa a debütáns rendező-forgatókönyvíró téma iránti elkötelezettségéből ered. Mennan Yapo nagy természetességgel lép át jelzett problémákon, olyan lendülettel teríti a sztorit, hogy alig van idő elmorfondírozni a bakikon. A két forrpontig vitt suspence-jelenet bravúrosnak mondható, a stiláris megoldások pedig megkapóak, kivált Viktor és Nina táncjelenetében. Néhány jelenetről üvölt, hogy a producer Tom Tykwer volt: munkái közül elsősorban a Téli alvók inspirálhatta Mennan Yapót, de ő – Tykwerrel ellentétben – szerencsére sohasem esztitizál annyira, hogy maníros legyen. Képei mívesek, de nem művészkedőek.

Extrák: werk; kimaradt jelenetek és filmelőzetesek.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/06 62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9032