KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1985/december
• Kovács András Bálint: Európa és Amerika között Wim Wenders Amerika-mitológiája; Párizs, Texas
• Klaniczay Gábor: Különös idegenség kerestetik Florida, a Paradicsom
• Zsugán István: A negyven-ötven kilós csomag beszélgetés Makk Károllyal
• Darvas Iván: Születésnapra
• Jelenits István: Múzeum, forgatókönyv-vázlat
• Pilinszky János: Múzeum Forgatókönyv-vázlat
• Koltai Ágnes: Boldogtalan zene Városbújócska
• Takács Ferenc: Szertartás és irónia Roman Polanski portréjához
FESZTIVÁL
• Zilahi Judit: Bajor noteszlapok München
• Koltai Ágnes: Filmpohár Giffoni
LÁTTUK MÉG
• Ardai Zoltán: A mi családunk
• Bérczes László: Gyermekrablás a Palánk utcában
• Báron György: Szédülés
• Mátyás Péter: Az elefántember
• Zalán Vince: Nővérkék
• Vida János: A megkínzott ember mosolya
• Baló Júlia: Break
• Tóth Péter Pál: A tűz háborúja
TELEVÍZÓ
• Faragó Vilmos: Az utolsó pillanatban Kortársak József Attiláról
KÖNYV
• Hirsch Tibor: Kísérlet kísérletekkel A Balázs Béla Stúdió kiadványáról
POSTA
• Schlett István: Ezért távoztam
KRÓNIKA
• Antal István: Szabó-Sipos Tamás (1937–1985)

             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Félelmetes nap

Tosoki Gyula

Parkland – amerikai, 2013. Rendezte: Peter Landesman. Szereplők: Zac Efron, Billy Bob Thornton, Marcia Gay Harden. Forgalmazó: Sony Pictures Home Entertainment. 90 perc.

 

1963 novemberében a dallasi Parkland kórház azzal vonult be a történelembe, hogy ide szállították a halálos fejsebet kapott John F. Kennedyt, majd három napra rá állítólagos merénylőjét is, a börtönben lelőtt Lee Harvey Oswaldot. A középkategóriás sztárokkal telepakolt Félelmetes nap alkotói azzal az ambícióval fogtak munkához, hogy az 1973-as Akció az elnök ellen óta számos mozit ihlető Kennedy-merényletet új aspektusból mutatják be: részrehajlás nélkül és az elkövetők kilétével kapcsolatos találgatásokat megspórolva forgatják le dokudrámájukat, melynek főszereplője a nevezetes kórház. Az ötlet nem rossz, de a megvalósítása problematikus, és nem csak azért, mert a filmkészítés világába korábban alkalmilag kiránduló, rendezőként most debütáló Peter Landesman rendre elkalandozik az alapkoncepciótól, hanem azért is, mert korántsem láttatja új nézőpontból a mások által milliószor feldolgozott eseményt, és eredetisége kimerül abban, hogy nem firtatja a merénylet hátterét, továbbá a híres Zapruder-tekercset ügyesen applikálja a sztoriba (az egyszerű állampolgár, Robert Zapruder volt az, aki rögzítette a merényletet super 8-as kamerájával: ez a 27 másodperces felvétel minden idők leghíresebb amatőr mozgóképe). Landesman direktor vélhetően a tévésorozatok nagy barátja, legalábbis erre utal, hogy a kortárs tévéesztétika eredményeit reciklálja, elsősorban a Vészhelyzet és a 24 című sorozatok narratív és stilisztikai trükkjeit adaptálja. Ezt is ügyesen, de ezt is csöppet szervilisen teszi.

Extrák: audiokommentár Peter Landesman rendező–forgatókönyvíróval.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11849