KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1986/március
KRÓNIKA
• Gaál István: Herczenik Miklós (1930–1985)

• Breitner Miklós: Haldoklik-e a magyarfilm? Ár – költség – haszon
• Breitner Miklós: Interjú Drecin Józseffel a Művelődési Minisztérium államtitkárával Vita a filmgyártásról
• Lugossy László: Fantomgazdaság Vita a filmgyártásról
• Zalán Vince: Egy kelet-európai fotográfus Embriók
• Zsugán István: Arc ellenfényben Beszélgetés Zolnay Pállal
• Almási Miklós: Zsúfolóoptikával Visszaszámlálás
• Schubert Gusztáv: Elvis Presley azt üzente Beszélgetés András Ferenccel
• Bikácsy Gergely: Erosz túszai Az érzékek birodalma
FESZTIVÁL
• Fáber András: Kitörési kísérlerletek Nantes
LÁTTUK MÉG
• Reményi József Tamás: Itt élned, halnod kell
• Lukácsy Sándor: Ördögi kísértetek
• Koltai Ágnes: Te már nagykisfiú vagy
• Barna Imre: Káosz
• Barna Imre: A piszkos ügy
• Dés Mihály: Quilombo
• Ardai Zoltán: Az óriás
• Barna Imre: IV. Henrik
• Baló Júlia: Jörgensen, a zsaru
• Hegyi Gyula: Az ágyúgolyó futam
• Kapecz Zsuzsa: Azt mondják, baleset
• Faragó Zsuzsa: Farkasverem
• Hirsch Tibor: Lopják a koporsómat
• Gáti Péter: Hajmeresztő hajnövesztő
TELEVÍZÓ
• Forgács Éva: Sokkolás gyengeárammal A televízió és a képzőművészet
• Nemes Nagy Ágnes: Az új Laodameia Babits drámája a képernyőn
KÖNYV
• Balassa Péter: Egy tanulmánykötet értelme

             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Multimédia

Cinemanet

Politzer Péter

Ha valamelyik filmről, alkotóról szeretne híreket megtudni, kritikákat olvasni, rajongók mindenre kiterjedő fotóalbumát nézegetni, forgalmazók és filmgyártóti reklámanyagát lapozgatni vagy vicces játékában részt venni, akkor a legegyszerűbb, ha internet-kereső oldalakon kezdi a kutatást. Ezek a kereső oldalak, melyek nem külön szoftverek, hanem részei a Hálózatnak, non-stop figyelik a lehető legtöbb ottlapot – ez a szó egy elektronikus, szöveggel, rajzzal fotóval díszített színes magazinoldalt jelent –, hogy a beírt kereső szót hány darabon találják rajta. (http://www.altavista.digital.com vagy http://www.yahoo.com) A választ másodperceken belül megkapjuk. Ilyenkor kis szünet következik, mert elképesztő belegondolni, hogy a James Dean címszóra vajon hogyan lehetséges kétszázezer találat, de a tapasztaltabbak már nem törődnek ilyen aprósággal, rohannak tovább az információszerzés titokzatos és mámoros hevével. Godard és Bergman csak két-kétezerrel dicsekedhet, míg Zsigmond Vilmos például ezer találatot kap. Innen egyszerűen elérhetünk a kiválasztott témához hiszen a keresők lényege éppen az, hogy egyenes összeköttetést teremtenek.

A nagyobb tapasztalattal rendelkező filmrajongók egyenesen filmadatbázisokat céloznak meg. Ezek nagyrésze amerikai vállalkozás, éppen ezért nem kétséges, milyen filmeket helyeznek előtérbe, e némi büszkeségre adhat okot, hogy az Internet Movie Database 603 darab magyar filmet tart nyilván.(http://www.uk.imdb.com). Többet nem is tud róluk. Az IMD-ben olyan saját kereső rendszer üzemel, amelyben a filmcím, a rendező, szereplő, operatőr, hangmérnök neve mellett műfaj, gyártó ország szerint is lehet keresni, de ne felejtsük el, hogy itt nem az egész internet területén található válaszokat, hanem csak az adatbázisban rejlő anyagokat kapjuk meg. Ezt a szolgáltatást leginkább az új filmekről érdeklődők használhatják. A filmgyártók ajándékaként gigabájtnyi mennyiségben láthatók fényképek és filmrészletek, részletes technikai és forgalmazási adatok, teljes stáblista, életrajzok, kritikák és furcsa érdekességek. Az Evita stábjára szavazatot lehet leadni a rossztól a kitűnőig (http://uk.imdb.com/cache/titleexact/23727).

A legenda szerint a Stargate című film készítői a biztos bukás tudatában megkockáztatták, hogy csakis a filmnek szentelt oldalt hoztak létre a Hálózaton, játékokkal, pletykákkal és méréseik szerint az ötlet bevált. Azóta a forgalmazók külön figyelmet szentelnek annak, hogy egy új filmről a moziba kerülése előtt minden információ elolvasható, letölthető legyen. Az oldal neve megegyezik a filmével (http.://www.aceventura2.com).

A nevesebb stúdiók sem várattak magukra sokáig; mindent megtesznek hogy egy készülő vagy vetített film ne maradjon nyom nélkül a cybertérben. Keressük például a Disney-ottlapot (http://www.disney.com) (ami kivitelezésben hű névadójához) és hallgassuk meg a Toy Story dialógusait, zenéit, vagy lapozgassuk az interaktív sztoriboardot.

Szervezetek, szövetségek is képviseltetik magukat a negyedik dimenzióban. Így érdemes bekukkantani az American Film Institute-ba, mely folyamatosan közli a legújabb konferenciák, események, bemutatók, tanfolyamok listáját, és több mint négyezer kapcsolatot teremt produkciós cégekkel, szervezetekkel, szövetségekkel. (http://www.afionline.org). Ugyanezek európai variációival is foglalkozik egy svájci alapítvány, (http://www.focal.ch/el.htm).

Filmmagazin jellegű kiadványok is léteznek, a nyomtatott kiadványok elektronikus változatain kívül (http://www.premiermag.com). A The Film Zone (http://www.filmzone.com) az egyik legtetszetősebb filmes újság a Hálózaton.

Főbb rovatai: Független filmek, Külföldi filmek, Interjúk, Filmfesztiválok, és a Sokoldalú Generáció. Ízelítőnek néhány részlet a tartalomból: a független szekcióban klipekben gazdag beszámoló olvasható a New Mexico államban tartott független filmfesztiválról a díjnyertes filmek elemzésével és ismertetésével (Brian Cox: Scorpion Sprint és Peter Kuran Trinity and Beyond, ez utóbbi dokumentumfilm az atomrobbantásokról, az előbbi pedig pszichedelikus őrület az amerikai-mexikói határon). Egy készülő film, Lee Tamahori Mulholland Falls mű alkotásának forgatásából három napot követhetünk végig werkfilmmel, jegyzetekkel. Végül (vagyis az elején, vagyis közben, vagyis mindegy) a Heaven című film kritikája olvasható részletesen, bejátszásokkal és ismertetőkkel tarkítva. A film egy elmebeteg pasiról szól, aki a bevezető véres pillanatok után jószerint csak szendvicseket készít. Akik e cikk olvasása után hűlt helyét találják a felsorolt leírásoknak, még frissebbet és még újabbat látnak, azoknak nem kell elkeseredniük, mert az Archívum rovatban minden korábbi cikk visszakereshető.

A hírcsoportok már nem a színes, fényes oldalak világa, hanem egyszerű levelek végtelen mennyiségű monoton postaládája. Ezeket a leveleket az azonos érdeklődési területtel megáldott netterek írják. A dolog úgy működik, hogy egy adott hírcsoportra – melynek a neve tartalmazza a témáját –, egyszerűen fel kell iratkozni (megadva e-mail címünket).

A magyar filmmel kapcsolatos intemetes kínálat elég szegényes. Ha a nagyobb vidéki városok, illetve a főváros moziműsorára vagyunk kíváncsiak, másodpercek kérdése és hónapokra visszamenően válogathatunk esti programot (az anyagot keressük a Film címszónál a http://www.hungary.com/hurdir alatt). A mai magyar viszonyokról filmes újságok, a Cinema Video és a Filmkultúra (két nyelven) tudósítanak. A Filmkultúra több rovattal várja az olvasókat (Filmek, Arcok, Esszé, Kópia, stb.), de néhány hónapja a Filmvilág is besorolt az elektronikus szupersztrádára: jelen írás elérhető a következő címen: http://www.idg.hu/internetto/.

(Köszönet a Baross utcai Cyber C@fénak.)

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1996/09 52. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=358