KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1986/április
POSTA
• Kovács Dénesné: Ki nem ismeri Hammettet?
FILMSZEMLE
• Ágh Attila: Kényszerfiatalok és a történelem
• Schubert Gusztáv: Töredékek dramaturgiája Beszélgetés Székely Gáborral
• Zalán Vince: A krónikás ember Bábolna
• Reményi József Tamás: Övön alul Falfúró
• Szilágyi Ákos: A rendetlenség varázsa Beszélgetés az elfogulatlan filmezésről
• Koltai Ágnes: Hollywoodi suszterek Szerelem első vérig

• Hankiss Elemér: Üde és gyilkos naivitás Keserű igazság
• Faragó Vilmos: Háború és háború Jöjj és lásd
• Ardai Zoltán: Boldogságmontázs Dziga Vertov, a filmszem-ember
• Bikácsy Gergely: Hidegtál, sok késsel Bűnügyi film francia módon
FESZTIVÁL
• Báron György: Tükröződések London

• Mándy Iván: Marlene Dietrich
• Dárday István: Az elmulasztott reform Vita a filmgyártásról
LÁTTUK MÉG
• Hegyi Gyula: Nincs kettő négy nélkül
• Nóvé Béla: A kövek ura
• Báron György: A tiszteletbeli konzul
• Kapecz Zsuzsa: Vitorlás a láthatáron
• Máté J. György: A smaragd románca
• Upor László: Vaskos tréfa
• Baló Júlia: Mi lenne, ha...
• Farkas Ágnes: Váratlan fordulat
• Mészáros István: Nap, széna, eper
• Bérczes László: A borotvás gyilkos
• Vida János: Fehér lótusz
TELEVÍZÓ
• Szekfü András: A műsorszóró műhold jelen és jövője Televíziók versenye
• Boros István: A hold árnyékában... Budapestről nézve
KÖNYV
• Ardai Zoltán: Marlene, stílus nélkül

             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Macskássy Gyula animációi

Varga Zoltán

Magyar – Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet.

A magyar animáció kincsestárából számos sorozattal találkozhattunk már DVD-n, azt azonban, hogy egyedi filmeket jelentessenek meg, pláne egy rendezői életművet, még nem tapasztalhattuk (leszámítva a monográfia-mellékletként megjelent Kovásznai-filmeket). Macskássy Gyula születésének 100. évfordulója alkalmából végre ez is megtörtént: a rendező mintegy három órányi önálló animációs életműve két lemezen jelent meg.

Macskássy meghatározó szerepe a magyar animációs film megalapozásában vitathatatlan; négy évtizeden átívelő pályafutása során producerként és stúdióvezetőként a honi animációsfilm-gyártás patrónusává vált. Rendezői életműve – a munkásságát végigkísérő reklám-animációkat leszámítva – immár a nagyközönség számára is hozzáférhető, digitálisan felújított képpel és hanggal. A Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (illetőleg a kiadványszerkesztők: Fazekas Eszter és Orosz Anna Ida) gondozásában napvilágot látott két Macskássy-DVD szépen demonstrálja a reklámcéloktól elszakadó Macskássy-animációk kettősségét (lásd Filmvilág 2012/5): míg az ötvenes éveket a gyerekközönséget célzó, s jobbára a Disney-stílusból merítő meseanimációk kísérték, a hatvanas években Macskássy a szuverén kifejezésmódot felértékelő, modern stilisztikai megoldásokkal operáló rajzfilmek felé fordult, nem mellékesen szerzőtársa, Várnai György közreműködésével. A filmek mindkét csoportja képviselteti magát mindkét lemezen.

Az első DVD a hagyományosabb kidolgozású mesékből válogat (A kiskakas gyémánt félkrajcárja, Erdei sportverseny, Két bors ökröcske), illetve a magyar animáció megújulásának két alapművét is felvonultatja; bár A ceruza és a radír címadó hősei még gyerekfilmes álcaként is értelmezhetők – a film történései kevésbé –, a Párbajban ez a meselátszat nincs meg, igaz, hangvétele továbbra is optimista. A modern rajzfilmek közé illő Romantikus történet már kiábrándultabb, az elkomoruló szemléletet csúcsra járató tételek azonban a második DVD-n kaptak helyet: a groteszk Tíz deka halhatatlanság és az akasztófahumorukról nevezetes ún. „egyperces” rajzfilmek. Szintén itt találhatók az olyan kevésbé méltatott ironikus művek, mint az Ez nálunk lehetetlen vagy az Öreg és fiatal, s különösen izgalmas egymás után végigtekinteni azokat a meséket, amelyek megvalósításában egyre több a stilisztikai újítás (Egér és oroszlán, A telhetetlen méhecske), vagy nyíltan magukon viselik a modern rajzfilm hatását (az Okos lány igazi telitalálat és valódi kuriózum, az Uhuka, aki egész nap a tévét nézte viszont kevésbé jól sikerült példa erre az átfedésre). A külföldi megrendelésre készült didaktikus animációk sem hiányoznak: az első kiadványon a matematikai gondolkodást fürkésző 1, 2, 3… A számok története látható, a másodikon az urbanizációt vizsgáló Kis ember, nagy város.

Extrák: A Macskássy-animációk sora az első lemez extrái közé került Kutyakötelességgel teljes. A többi animációval ellentétben ez a nemrég előkerült, meglehetősen roncsolt állapotban lévő rajzfilm restaurálásra szorul. A második lemezen Szalay Péter Pannónia Anno című dokumentumfilmjéből egy tízperces részlet is látható, amely Macskássy pályáját vázolja. Az extrák közül a kifestők elsősorban – bár nem kizárólag – a kisebbek számára szerezhetnek örömöket.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/02 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11345