KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1986/június
• Kovács András Bálint: Hiányzó nemzedék Balázs Béla Stúdió 1985/86
• Hirsch Tibor: Töretlen és megtört filmek Balázs Béla Stúdió 1985/86
• Báron György: A harag napja Szélvihar
• Reményi József Tamás: „Egy madár röpte, egy kavics, egy kökénybokor” In memoriam H. P.
• Koltai Ágnes: Fotó, film, város Az eltűnt Budapest nyomában
• Durst György: Egy stúdiótitkár feljegyzései Részletek
• Szilágyi Ákos: Profizmus és akadémizmus Az operatőri film és ami azon túl van
• Alexa Károly: A muzeális bestia Halálos tavasz
• Dés Mihály: A száműzött tangó Argentin filmek
• Dés Mihály: Borges és a film
• N. N.: Filmek Borges írásaiból
• Fáber András: Világvége műanyagból Katasztrófák filmen elbeszélve
• Réz András: Lehet-e katasztrófa az élet után?
• Szántó Péter: Denevérháton Airport I–IV.
• Lányi András: Hazabeszélek Bevezetés a filmpolitika gazdaságtani bírálatához
LÁTTUK MÉG
• Szemadám György: Donald kacsa nyári kalandjai
• Hegyi Gyula: Nem kell mindig kaviár
• Gáti Péter: Kismaszat és a gézegúzok
• Nóvé Béla: A fehér törzsfőnök
• Bársony Éva: A Coca-Cola kölyök
• Ardai Zoltán: A mallorcai ember
• Baló Júlia: Kicsi, de szemtelen
• Kabai József: Az élet szigete
• Farkas Ágnes: Elnézést, néz ön meccset?
• Máté J. György: A betörés nagymestere
• Schreiber László: Hóbortos népség
• Kapecz Zsuzsa: Választás
TELEVÍZÓ
• Koltai Ágnes: Portrézsargon Ünnep
• Bikácsy Gergely: A giccs artistája Claude Lelouch
KÖNYV
• Szemadám György: Azok a csodálatos rajzfilmesek
KRÓNIKA
• N. N.: Szlovák filmnapok

             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A Fehér Lótusz Klánja

Géczi Zoltán

Hong Wending san po bai lian jiao (Clan of the White Lotus) – hongkongi, 1980. Rendezte: Lieh Lo. Szereplők: Lieh Lo, Chia Hui Liu. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 95 perc.

 

A Shaw Brothers – az 1960-as évek közepén beinduló, két évtizeden át kitartó ázsiai harcművészeti hullám profil-meghatározó produkciós cégeként – vagy negyedezer mozit szentelt a pusztakezes és fegyveres küzdelem témájának. Az 1980-ban bemutatott A Fehér Lótusz Klánja nem a trend aranykorában, hanem annak alkonyán született; letisztult összegzés, a húsz év során felhalmozódott szakmai tapasztalat büszke demonstrációja, a stúdió egyik legragyogóbb ékköve.

Lieh Lo közel negyvenéves pályafutása során kétszáznál is több moziban játszott, a direktori széket azonban kevésbé érezhette komfortosnak, mert rendezésre ritkán ragadtatta magát – ötödik munkájához azonban csodás álomcsapatot válogatott össze. A címszerep hálás feladatát magára vállalta, opponensének pedig Chia Hui Liut (alias Gordon Liu) kérte fel, aki a Shaolin 36 próbatétele és a Dirty Ho filmekkel vált az 1970-as évek kultikus alakjává. A femme fatale figuráját a nem kevésbé zseniális, ifjú kora ellenére is rutinos Kara Huira bízta, és Lung Wei Wang, illetve Ching-Ching Yeung szerződtetésével teljesítette ki a stábot.

A dramaturgia és a kivitelezés a Shaw Brothers hagyományait követi, a vérbosszú, a testvériség, a harcművész szellemi és képességbéli fejlődésének bemutatása adja ki a cselekmény vázát (amely egyébiránt az 1977-es Executioners of Shaolin történetének folytatása) amelyet hosszú snittekben rögzített, mai szemmel nézve is rendkívül látványos küzdelmek teljesítenek ki. A sablonos dramaturgia önmagában még édeskevés volna az üdvösséghez, a hangkeverés minősége pedig 2009-ben mosolyt csalhat a néző arcára (a Shaw Brothers-filmeket némán forgatták, a hangsávok stúdióban készültek), ellenben embereink nem két hét alatt kitréningezett, a mindentudó digitális technológia nehéztüzérsége által megtámogatott nyikhajok. A színészek filmcsinálás iránti szenvedélye példaértékű: csupán belegondolni is gyötrelmes, mennyi edzés, mennyi motiváció és mennyi próba kellhetett ahhoz, hogy létrejöhessen egy ilyen színvonalú produkció.

A Fehér Lótusz Klánja klasszikus kung-fu szupersztárok parádéja. Lieh Lo lefegyverzően laza és elegáns, dinamikus és villámgyors; Kara Huinál jobb csaj aligha akadt a martial arts szakmában; Chia Hui Liu pedig korántsem érdemtelenül kapott tagságit a zsáner megkérdőjelezhetetlen bajnokainak klubjába. A Fehér Lótusz Klánjából bőségesen merítő Kill Bill második részében nem véletlenül Chia Hui Liu játssza el Pai Meit, a fehér üstökű kung-fu mestert, a titkos ötpontos szívrepesztő technika tudóját.

Extrák: Semmi.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/08 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9849