KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1986/július
• Schubert Gusztáv: A szakma mikroklímája Vita a filmgyártásról – Kovács András
• Schubert Gusztáv: Kalandra fel! Vita a filmgyártásról – Makk Károly
• Schubert Gusztáv: Dinamikus esélyegyenlőséget! Vita a filmgyártásról – Jancsó Miklós
• Bikácsy Gergely: A kukkoltatók Egészséges erotika
• Ardai Zoltán: Düh és textúra Beszélgetés Timár Péterrel
• Barna Imre: Popreál Popeye
• György Péter: Az álomgiccs vidámparkja A képregényről
FESZTIVÁL
• Koltai Ágnes: Lidércek háborúja Belgrád
• Zsugán István: Új szerzők, régi mesék Sanremo

• Antal István: Jean Genet föld alatt Egy nem látható film története
• Kovács András Bálint: Új hullámok Európában
• Marx József: Az ellopott bicikli Jegyzetek a neorealizmusról
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Varjas Endre: Igazságvadászat Vagyim Abdrasitov

• Pörös Géza: Váljanak a filmkultúra igazi műhelyeivé Megalakult a Magyar Filmklubok Szövetsége
LÁTTUK MÉG
• Bársony Éva: Indiana Jones és a végzet temploma
• Báron György: Egy maréknyi dollárért
• Kovács András Bálint: Egy bolond százat csinál
• Vida János: Szamurájháború
• Nóvé Béla: Zsaroló zsaruk
• Kabai József: Kacor, a detektív
• Tóth Péter Pál: Mire megyek az apámmal?
• Upor László: Balkán Expressz
• Faragó Zsuzsa: Veszélyes repülés
• Kapecz Zsuzsa: Tarts még, tarts még, bűvölet!
VIDEÓ
• Beke László: A kép csábítása avagy a csábítás képei Bódy Gábor videóinak elemzése helyett
• N. N.: Marler-díj
• Peternák Miklós: Építők
• Preisich Gábor: Építők Bódy Gábor videó-tervezetének egyik fejezetéből – Beszélgetés Preisich Gáborral
• Bódy Gábor: Építők Bódy Gábor videó-tervezetének egyik fejezetéből – Beszélgetés Preisich Gáborral
KÖNYV
• Balassa Péter: „Ki látogatott meg bennünket?”
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: NDK rajz- és animációs filmhét

             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A Fehér Lótusz Klánja

Géczi Zoltán

Hong Wending san po bai lian jiao (Clan of the White Lotus) – hongkongi, 1980. Rendezte: Lieh Lo. Szereplők: Lieh Lo, Chia Hui Liu. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 95 perc.

 

A Shaw Brothers – az 1960-as évek közepén beinduló, két évtizeden át kitartó ázsiai harcművészeti hullám profil-meghatározó produkciós cégeként – vagy negyedezer mozit szentelt a pusztakezes és fegyveres küzdelem témájának. Az 1980-ban bemutatott A Fehér Lótusz Klánja nem a trend aranykorában, hanem annak alkonyán született; letisztult összegzés, a húsz év során felhalmozódott szakmai tapasztalat büszke demonstrációja, a stúdió egyik legragyogóbb ékköve.

Lieh Lo közel negyvenéves pályafutása során kétszáznál is több moziban játszott, a direktori széket azonban kevésbé érezhette komfortosnak, mert rendezésre ritkán ragadtatta magát – ötödik munkájához azonban csodás álomcsapatot válogatott össze. A címszerep hálás feladatát magára vállalta, opponensének pedig Chia Hui Liut (alias Gordon Liu) kérte fel, aki a Shaolin 36 próbatétele és a Dirty Ho filmekkel vált az 1970-as évek kultikus alakjává. A femme fatale figuráját a nem kevésbé zseniális, ifjú kora ellenére is rutinos Kara Huira bízta, és Lung Wei Wang, illetve Ching-Ching Yeung szerződtetésével teljesítette ki a stábot.

A dramaturgia és a kivitelezés a Shaw Brothers hagyományait követi, a vérbosszú, a testvériség, a harcművész szellemi és képességbéli fejlődésének bemutatása adja ki a cselekmény vázát (amely egyébiránt az 1977-es Executioners of Shaolin történetének folytatása) amelyet hosszú snittekben rögzített, mai szemmel nézve is rendkívül látványos küzdelmek teljesítenek ki. A sablonos dramaturgia önmagában még édeskevés volna az üdvösséghez, a hangkeverés minősége pedig 2009-ben mosolyt csalhat a néző arcára (a Shaw Brothers-filmeket némán forgatták, a hangsávok stúdióban készültek), ellenben embereink nem két hét alatt kitréningezett, a mindentudó digitális technológia nehéztüzérsége által megtámogatott nyikhajok. A színészek filmcsinálás iránti szenvedélye példaértékű: csupán belegondolni is gyötrelmes, mennyi edzés, mennyi motiváció és mennyi próba kellhetett ahhoz, hogy létrejöhessen egy ilyen színvonalú produkció.

A Fehér Lótusz Klánja klasszikus kung-fu szupersztárok parádéja. Lieh Lo lefegyverzően laza és elegáns, dinamikus és villámgyors; Kara Huinál jobb csaj aligha akadt a martial arts szakmában; Chia Hui Liu pedig korántsem érdemtelenül kapott tagságit a zsáner megkérdőjelezhetetlen bajnokainak klubjába. A Fehér Lótusz Klánjából bőségesen merítő Kill Bill második részében nem véletlenül Chia Hui Liu játssza el Pai Meit, a fehér üstökű kung-fu mestert, a titkos ötpontos szívrepesztő technika tudóját.

Extrák: Semmi.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/08 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9849