KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1986/november
• Szilágyi Ákos: Szovjet triptichon Ellenőrzés az utakon
• Zalán Vince: Máglyába rakott fejfák Búcsúzás
• Lengyel László: „Aggyakijamijár” Kovbojok
• Ardai Zoltán: Égszínkékben A rejtőzködő
• Schubert Gusztáv: A brácsaverseny elmaradt Első kétszáz évem
• Kornis Mihály: Szép Európa, hol vagy? Egy faun megkésett délutánja
• Debreczeni Júlia: A kaméleon-szindróma Zelig
• Lukácsy Sándor: Koreohistória A bál
• Báron György: Odüsszeusz nem tér haza Utazás Kithirára
FESZTIVÁL
• Fáber András: Zátony és örvény között Taormina

• Hegyi Gyula: Kettős kötöttségben Egyiptomi filmek
LÁTTUK MÉG
• Farkas Ágnes: Moszkvai csata I–II.
• Kovács Ágnes: Bocsáss meg, Madárijesztő!
• Székely Gabriella: Macskafogó
• Kabai József: A flotta kedvence
• Gáti Péter: Az első lovashadsereg
• Nóvé Béla: Alsino és a kondorkeselyű
• Nóvé Béla: Gyilkosság a nemzeti szenátusban
• Szemadám György: A vörös szív lovagja
• Justyák János: A holtak tanítják az élőket
• Harmat György: A birsalma illata
VIDEÓ
• Kovács András Bálint: Amatőr videósok találkozója Siófokon
KRÓNIKA
• N. N.: Török filmhét
• N. N.: Görög filmhét

             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A szerelem határai

Parádi Orsolya

The Edge of Love – brit, 2008. Rendezte: John Maybury. Írta: Sharman Macdonald . Kép: Jonathan Freeman. Zene: Angelo Badalamenti. Szereplők: Keira Knightley (Vera Phillips), Sienna Miller (Caitlin MacNamara), Matthew Rhys (Dylan Thomas), Cillian Murphy (William Killick). Gyártó: BBC / Capitol / Prescience Film Fund / Rainy Day. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 110 perc.

 

Dylan Thomas és a nők. A walesi író és költőgéniusz és az ő vadregényes szerelmi élete nem meglepő témaválasztás John Maybury rendező számára. Míg korábbi munkájában, az 1998-as Ördögi szerelemben Francis Bacon festőművész magánéletét, az alkotást és az érzékek tébolyult kölcsönhatását boncolgatta hol naturalisztikus, hol groteszk és álomszerű képsoraival; most Hollywoodot célozta meg új opuszával, ami előző filmje, az amerikai koprodukcióban készült thriller, A fiók után végül is logikus következmény.

A második világháborús London egy kocsmájában fut össze a már nős költő és gyerekkori szerelme, Vera Phillips énekesnő. Eközben a zabolátlan ara, Caitlin is érkezőben a zsúfolt vonaton sebtiben lerendezett affér után, míg a földalatti csatornában elsuttogott sanzonokat csillogó szemmel és elszántan hallgatja a leendő négyes utolsó tagja, egy katonatiszt. Dekadens légkör, szabadon gondolkodó és szerető nők, valamint cigarettafüst minden mennyiségben. A felületi feszültség az ellentétes nemek vonzásából fakad, ám a történet mélyén izzó láng a két nő közötti érzelmi töltetből táplálkozik, mely ellenségességből sokszínű barátsággá alakul át, és amelyet végül feladni kényszerülnek a férfiakért.

Az ide-oda billenő mérleg egyik oldalán egy leegyszerűsített történet, túlesztétizált közelik tökéletesen kifestett arcokról, és kissé modoros szenvelgés két olyan színész (Keira Knightley, Cillian Murphy) tolmácsolásában, akiknek ideje lenne leoldani arcukról a világhírnév maszkját, mielőtt végképp rájuk fagy. A másik oldalon kistotálok a ködös walesi tájban felszabadultan kergetőző nőkről, a kocsma előtt kint hagyott babakocsi és kisgyerek erős képsora, és a Dylan Thomast alakító Matthew Rhys visszafogott, valamint a feleséget játszó Sienna Miller energikus játéka, mely olyan, mint a friss tengeri szél: arcon csap és felüdít keresetlen őszinteségével.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/11 56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9552