KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1987/február
• Sára Sándor: „Sír az út előttem...” Részletek egy filmeposzból
• Schubert Gusztáv: Mi, verebek? Az objektív személyessége
• Zsugán István: Mondom a magamét Beszélgetés Mészáros Mártával
• Ardai Zoltán: Közhelyek metamorfózisa Beszélgetés Dömölky Jánossal
• Michałek Bolesław: Wajda, Piwowarski és a többiek Új lengyel filmek
• Kovács István: Egy élet-képes filmről Szekercelárma
• Stachura Edward: Szekercelárma, avagy emberek a téli erdőn
• Fáber András: Háromszög, négyszög, sőt több Francia filmekről
• Eco Umberto: A rózsa neve Regényrészlet
• Barna Imre: A világ rózsa-neve
• Eco Umberto: Első és utolsó nyilatkozat
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Ciment Michel: Valóság és látomás John Boorman
• Zsigmond Vilmos: John Boorman
• Ciment Michel: A film nyelve élő nyelv Beszélgetés John Boormannal
• N. N.: John Boorman filmjei
LÁTTUK MÉG
• Ardai Zoltán: Annie
• Nóvé Béla: Ne vedd el tőlem a napot!
• Nagy Zsolt: Kegyetlen románc
• Faragó Zsuzsa: Bűnös hétvége
• Tamás Amaryllis: Borisz
• Nóvé Béla: A fekete nyíl
• Hegyi Gyula: Fogadjunk!
• Mátyás Péter: Szállodai szoba
TELEVÍZÓ
• Alexa Károly: Isten teremtményei Szabó István idézése
KRÓNIKA
• N. N.: Hibaigazítás
• Nemeskürty István: Radványi Géza temetésén
• Molnár Gál Péter: Csirág és eperzselé

             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Szürke, Merci

Csillag Márton

Kusturica és Almodóvar találkoztak a jugoszláv tengerparton és megbeszélték, hogy közösen forgatnak egy filmet. Lesz benne punk-rock zene hatalmas hang- és hajfesték-szórókkal, fegyveres keménylegények és lágy drogok, szerelem és halál, igazság és módszer. Tervükből nem lett semmi, mert közben kitört a délszláv háború, így a kitalált hősök kénytelenek voltak végleges forgatókönyv nélkül nekivágni a Nagy Rendezők által hézagosan kijelölt útnak. Suzana (Aleksandra Balmazovic) rendhagyó belgrádi lány: egy fekete zeneipari szakmunkástól vár gyereket, de összeszólalkozik katonatiszt apjával, ezért úgy dönt, a magzatelhajtásig hátralévő két hétben Dubrovnikban piheni ki magát. Fel is veszi az útszélen stoppoló lányt egy színvak bosnyák kamionsofőr, aki egy piros (szerinte szürke) Mercedes teherkocsi volánjánál ül. Ratko (Srdjan Todorovic) három évet ült sorozatos kamionlopásokért, éppen most szabadult a börtönből, és nem is sejti, micsoda kalamajkába sodorhatja őt a bolondos Suzana. Hőseink misztikus-realista utazása színes-érzelgős road-movie háború és béke, gyűlölet és szerelem, valamint Szerbia és Horvátország határán – a megismerés és megértés színesen illusztrált tankönyvi példája. A forgatókönyvíróként már egy évtizede aktív Srdjan Koljevic első rendezése kompakt kis darab, a történet felvezetésében prezentált metaforikus leszámolást Scorsese és Tarantino is megirigyelné, a színészvezetéssel sincsenek gondok (főleg ami a sofőrt illeti), csak éppen a történet szövete zsúfoltabb egy matyó hímzésnél. Történelem- és létösszegző vígjátékot készíteni hálás és fontos feladat, csak a stílusidézetekkel kell csínján bánni – hiszen valószínűleg Kusturica és Almodóvar is összeveszett volna a huszadik oldal után.

 

Szürke, Merci

Sivi kamion crvene boje – szerb-montenegrói–német–szlovén, színes, feliratos, 2004. Rendezte és írta: Srdjan Koljevic. Kép: Goran Volarevic. Szereplők: Srjdan Todorovic (Ratko), Dragan Bjelogrlic (Svabo), Aleksandra Balmazovic (Suzana), Bogdan Diklic (Pop). Gyártó: Komuna – E-Motion – Thoke Moebius. Forgalmazó: Szimpla Film. Feliratos. 95 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/04 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8208