KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1987/április
• Kornis Mihály: A krízis – és a divatja
• Nóvé Béla: Happening helikopter-huzatban
• Reményi József Tamás: Both Benedek emlékműve Hajnali háztetők
• Székely Gabriella: Input – output Csók, anyu
• Lukácsy Sándor: Mit takar el a fügefalevél? Banánhéjkeringő
• Pošová Kateřina: Túl sok a színes csomagolás Beszélgetés Jiří Menzellel
• Koltai Ágnes: Hit, remény, félelem O-bi, O-ba, avagy a civilizáció vége
• Matos Lajos: Vigyázat! Jön a habverő! Gyilkos robotok
• Bikácsy Gergely: Don Quijote győzelme Buñuel Mexikóban
MÉDIA
• György Péter: Reklámkorszak Remlámfilm
• Lajta Gábor: Mona Lisa szereti a banánt Reklám és művészet
• Koltai Ágnes: „Gondolkodjon, érdemes!” A magyar reklámfilmekről
• Szemadám György: A rek-lám-fil-mek fon-to-sak! Reklámfilm
LÁTTUK MÉG
• Nagy Zsolt: Silverado
• Vida János Kvintus: Esti eső
• Hegyi Gyula: A tuareg bosszúja
• Baló Júlia: Szerepcsere
• Farkas Ágnes: Éden akció
• Faragó Zsuzsa: Csulandra
• Faragó Zsuzsa: Rám zuhant az éjszaka
• Tamás Amaryllis: Emlékek, emlékek
• Gáti Péter: Bagoly mondja verébnek
• Tamás Amaryllis: Becéző szavak
KÖNYV
• Báron György: Egy szerelem krónikája
KRÓNIKA
• N. N.: Levélváltás az amatőrfilmről

             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Francia filmhét

N. N.

 

1982 december első felében francia filmnapokat tartottak Budapesten, az Institut Français és a MOKÉP közös szervezésében. A műsoron Robert Enrico három filmje, majd a tavalyi cannes-i fesztiválon bemutatott néhány kevésbé ismert alkotás szerepelt.

Az 1931-ben született Robert Enricót a magyar közönség tizenöt évvel ezelőtt ismerte meg A bagoly folyó című, számos filmnyelvi újdonsággal bővelkedő rövidfilmjével. Később nagy szakmai biztonsággal előállított kalandfilmekkel mutatkozott be, ezek közül vetítették az itthon már régebben játszott Kalandorok, A bosszú (Le vieux fusil), valamint a nálunk még nem ismert Titok című munkáját. Különösen a két utóbbi alkotás értékes: ezekben Enrico „állandó színészei”, Philippe Noiret, Marlène Jobert és Jean-Louis Trintignant segítségével a kalandfilm „lélektani”, nemcsak a bűnügyi „helyzetből”, de a jellemekből fakadó izgalmait mélyíti el.

„A francia film perspektívái” gyűjtőcím alatt Alain Jessua Paradicsom mindenkinek című szatíráját, valamint elsőfilmes, fiatal alkotók munkáit láthattuk. Bertrand Gauthier a Barangolásban (Ballada à blanc) „cselekménytelen”, festői, zenei hangulatú stílussal kísérletezik, Catherine Binet A grátzi Dolingen grófnő játékaiban többszörösen összefonódó cselekmény- és idősíkokkal.

Érdekes alkotás Mahmoud Zemmuri filmje is, Fogj tízezret, és tűnj el, mely két, Franciaországból hazatérő algériai fiatalember viszontagságairól számol be.

A „Perspektíva-sorozat” kiemelkedő darabja, igazi meglepetése Jean-Jacques Beineix bűnügyi filmje, a Díva volt. Sajátos és eredeti, a szürreálist barokk vízióval (és díszletekkel) vegyítő krimi ez, mely egyaránt tartalmaz finom iróniájú melodramatikus vonásokat és harsány horrorparódiát.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1983/02 64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6686