KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1987/november
• Szilágyi Ákos: Az emberiség beavatási halála Áldozat
• Báron György: Temetetlen zsarnok Vezeklés
• Reményi József Tamás: Holt idő Hosszú búcsúzások
• N. N.: B. Nagy László-emlékek
• Ágh Attila: A demokrácia iskolája Két választás Magyarországon
• Bikácsy Gergely: Hamueső Az utolsó kézirat
• Fáber András: Deviánsok a turul határán Hol volt, hol nem volt
• Koltai Tamás: Almáskert Érzékeny búcsú a fejedelemtől
FESZTIVÁL
• Bikácsy Gergely: Szitakötőn Felső-Szavojában Annecy
• Létay Vera: Súlytalansági állapot München

• Antal István: Maya királynő Potré Maya Derenről
LÁTTUK MÉG
• Gazdag Gyula: Az én kis falum
• Nagy Zsolt: A halott Ember levelei
• Schubert Gusztáv: A Pókasszony csókja
• Vida János Kvintus: Keselyűket nem temetnek naponta
• Szemadám György: A Beverly Hills-i zsaru
• Schreiber László: A Kék Lovag kalandjai
• Gáti Péter: Ász
• Nagy Zsolt: A szél harcosai
VIDEÓ
• Kovács András Bálint: Alternatív videózás – itthon

             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Start két keréken

Tosoki Gyula

Breaking Away – amerikai, 1979. Rendezte: Peter Yates. Szereplők: Dennis Christopher, Dennis Quaid, Daniel Stern. Forgalmazó: Fantasy Film. 101 perc.

A hatvanas–hetvenes évek Hollywoodjában és off-Hollywoodjában külön ágat képeznek azok a – jobb híján – nemzedéki közérzetfilmekként felcímkézhető opuszok, amelyek önkereső fiatalokat és a felnőtté válással járó problémákat állítják fókuszba. Szép raja ez a korszak amerikai mozijának, olyan művekkel, mint az Üdvözletek, a Ki kopog az ajtómon?, az Aljas utcák vagy az American Graffiti.

A már a hetvenes évek végén született Start két kerékent minden idők egyik legjobb sportfilmjeként magasztalják máig a kritikusok, pedig – szerencsére – kevésbé sportos, és inkább nemzedéki darab; leginkább talán Milius Nagyszerdájára emlékeztet, de annál olajozottabb, könnyedebb és szórakoztatóbb. Hőse négy barát, közelebbről egyikük: a kerékpárőrült Dave, aki egyszerre szembesül a sikertelenséggel a magán- és a közélet különböző frontjain, mígnem akarata és kitartása diadalhoz juttatja. Az igazán nagy pillanatok nem a túlhabzó – és valóban sportos – húszperces fináléban, hanem az ez előtti nyolcvan percben találhatóak, egészen pontosan a hétköznapok apró-cseprő eseményeit finom humorral bemutató jelenetekben. Olybá tűnik, mintha Peter Yates rendező (Bullitt; John és Mary; Az öltöztető) ürügyként fogta volna a fel a sportfilm műfaját ahhoz, hogy egy kedves kisrealista történetet forgasson. Ötvenévesen dirigálta le moziját, de üdítően fiatalos szemlélettel és nagy érzékenységgel – és ezért még a szivárványos happyend is megbocsátható neki.

Extrák: Filmográfiák; előzetes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/03 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10555