KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1987/december
FILMFŐISKOLA
• Vitray Tamás: Lázadni vagy beilleszkedni? Beszélgetés művész-tanárokkal
• Sipos Júlia: Nem kíváncsiak rád igazán Beszélgetés volt hallgatókkal

• Kézdi-Kovács Zsolt: Töredék egy filmrendezőről Gábor Pál halálára
• Szemadám György: Egy mitikus filmtabló A szurámi vár legendája
• György Péter: Rossz közérzet a filmszínházban Filmgiccs
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Olmi diszkrét bája Velence
• Létay Vera: Nemzedékek árnyjátéka Locarno

• Takács Ferenc: A kudarc igézete John Huston, a Kézműves
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Elek Judit: A bengáli vándor Satyajit Ray
• N. N.: Satyajit Ray filmjei
LÁTTUK MÉG
• Nagy Zsolt: A misszió
• Schubert Gusztáv: A város és a kutyák
• Tamás Amaryllis: Sem fedél, sem törvény
• Szemadám György: A szerelem és magány játékai
• Tamás Amaryllis: Lavardin felügyelő
• Faragó Zsuzsa: Szívfájdalom
• Báron György: Férfiak
• Hirsch Tibor: Pinocchio
• Gáti Péter: Asztal öt személyre
KÖNYV
• Faragó Vilmos: A szavak megőrzött jelentése
KRÓNIKA
• K. K. I. : Elment egy filmográfus
• N. N.: Bob Fosse (1925–1987)

             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Két nővér

Kovács Marcell

Janghwa, Hongryeon/A Tale of Two Sisters – dél-koreai, 2003. Rendezte: Kim Ji-Woon. Szereplők: Lim Su-jeong, Mun Geun-yeong, Kim Kap-su, Yum Jung-ah. Forgalmazó: Cinetel. 110 perc.

 

Az elmúlt évek távol-keleti kísértetfilm-dömpingjének érdekes színfoltja a Két nővér. Kilóg az egy fazonra fodrászolt Kör-klónok sorából, légies hangvétele, feminin érzékenysége révén sokkal inkább Kim Ki-duk szótlan művészfilmjeivel rokon. Apró, alig észrevehető mozdulatok és a pillantások néma, de sokatmondó játéka viszi előre a cselekményt, tárja fel a mindent átható szomorúság mögött megbújó múltbeli családi tragédiát. Természetesen már készül az amerikai változat.

Kétségtelen, némi rosszindulattal a kecsesen lebbenő függönyök és a szemet gyönyörködtető tapétaminták filmjének is nevezhető a Két nővér, de a sikkes melankólia vádja nem feltétlenül jogos. Kim Ji-woon rendező hatásosan burkolja a balladai homály sejtelmes levegőjébe a történetet, és ügyesen adagolja a kontraszt miatt még riasztóbb rémségeket. Intellektuális horror-kalandra hív, ahol az álomszerű atmoszféra végig bizonytalanságban tart, elmosódik a fantázia és a realitás határa, a szereplők valóságossága rendre megkérdőjeleződik. Resnais-t idéző kába meseszövése egészen a befejezésig tökéletesen szuperál, azonban a talányokra adott kötelező magyarázatával inkább kiábrándít, mint kielégít – a Tudom, mit tettél tavaly Marienbadban ötlete nem működik.

Extrák: Az új, kétlemezes kiadás számos werkfilmmel és interjúval szolgál. A pszichiáter megkérdezése szerencsétlen ötlet, tanulságos viszont a beszélgetés a rendezővel, aki egy helyütt a DVD-extrákat a nézővel folytatott párbeszéd modern lehetőségeként értékeli. Igaza vitathatatlan, de a Két nővér a kivételek közé tartozik: a film titokzatos természete nehezen viseli a szőrszálhasogató túlmagyarázást.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/11 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9564