KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1988/március
• Vitézy László: „Úgy érezte, szabadon él” Részletek Vitézy László dokumentumfilmjéből
• Reményi József Tamás: Csak egy bűne van A Dunánál
• Magyar Bálint: A falusi színtér A szociológus szemével
A FILMVILÁG MOZIJA
• Fáber András: A popkrisztus pokoljárása Mechanikus narancs
• Ciment Michel: Elvetemült figurák Beszélgetés Stanley Kubrickkal

• Bikácsy Gergely: Alkímia Dél
• Báron György: A vakációzás nehézségei A zöld sugár
• Barabás Klára: A klip őse Marcel L’Herbier művének újjászületése
• Hudra Klára: A szívtelen asszony
• Barabás Klára: A csonka filmek doktora Beszélgetés Szilágyi Attilával
FESZTIVÁL
• Ardai Zoltán: Az ezredik kép Nyon
• Létay Vera: Civilizációs virágoskert Tokió
LÁTTUK MÉG
• Schubert Gusztáv: Útvesztő
• Koltai Ágnes: Őrizet
• Szemadám György: A dzsungel könyve
• Nagy Zsolt: Onimasza
• Tamás Amaryllis: Reméljük, lány lesz
• Tamás Amaryllis: Fiú nagy fekete kutyával
• Gáti Péter: Szeretem a denevéreket
VIDEÓ
• Pataki Gábor: ...a teória aranyló fája zöld Kasseli jegyzet
• Boros István: Luxus? Szűkülő kazettapiac

             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Shortbus

Csillag Márton

Shortbus – amerikai, 2006, Rendezte: John Cameron Mitchell. Szereplők: Sook-Yin Lee, Paul Dawson, Lindsay Beamish, PJ DeBoy. Forgalmazó: Budapest Film. 101 perc.

 

Cannes-ban feltűnést keltett, Magyarországon azonban csak egyetlen moziba jutott el az utóbbi évtizedek legokosabb szexfilmje, és egyben legmeztelenebb művészfilmje – pontosabban annak DVD-korongja. Legalább olyan mélységben kellene boncolgatnunk a magyar filmforgalmazási rendszer felépítését, mint amilyen kendőzetlen őszinteséggel a Shortbus író-rendezője hősei testi és lelki szerelmi életét vizsgálja, hogy megértsük, miért nem készült hazánkban 35 milliméteres kópia ebből a tengerentúli független műremekből, melynek címe egy kóbor lelkeknek és éhes testnyílásoknak fenntartott New York-i klubra utal.

John Cameron Mitchell 2001-ben a saját színműve alapján filmre írt Hedwig and the Angry Inch rendezésével és főszerepével szerzett magának nevet amerikai underground filmes körökben. A kelet-berlini transzszexuális rockénekesnő szerepében tündöklő alkotó nem hagyott kétséget afelől, hogy számára művészet és politika elválaszthatatlan egymástól, a szeptember 11. utáni népi sokk azonban a jelek szerint tágította érdeklődési körét: a Shortbus nemcsak politikai okokkal magyarázza a hatvannyolcas remény hiányát és az emberközeli művészet pincékbe szorulását, de a párkapcsolatok, a szex, a szerelem és a szeretet működését és egyáltalán azok létezését vizsgálja, hogy teljes képet kapjon egy látszólag elveszett nemzedékről.

A Shortbus hősei legalább olyan furcsa szerzetek, mint a Szex és New York negyvenes babái, csakhogy ők csinálják is a szexet, nem csak beszélnek róla. Meleg és „hideg” párokat ismerünk meg szerelmi helyzetekben, de ellentétben a szexfilmekkel, itt nem bamba automatizmusokat látunk, hanem élcekkel és igazságokkal kísért testi szerelmet és lelki útkeresést, és ami a legfontosabb: okot a reményre.

Extrák: előzetes.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/01 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9220