KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1988/március
• Vitézy László: „Úgy érezte, szabadon él” Részletek Vitézy László dokumentumfilmjéből
• Reményi József Tamás: Csak egy bűne van A Dunánál
• Magyar Bálint: A falusi színtér A szociológus szemével
A FILMVILÁG MOZIJA
• Fáber András: A popkrisztus pokoljárása Mechanikus narancs
• Ciment Michel: Elvetemült figurák Beszélgetés Stanley Kubrickkal

• Bikácsy Gergely: Alkímia Dél
• Báron György: A vakációzás nehézségei A zöld sugár
• Barabás Klára: A klip őse Marcel L’Herbier művének újjászületése
• Hudra Klára: A szívtelen asszony
• Barabás Klára: A csonka filmek doktora Beszélgetés Szilágyi Attilával
FESZTIVÁL
• Ardai Zoltán: Az ezredik kép Nyon
• Létay Vera: Civilizációs virágoskert Tokió
LÁTTUK MÉG
• Schubert Gusztáv: Útvesztő
• Koltai Ágnes: Őrizet
• Szemadám György: A dzsungel könyve
• Nagy Zsolt: Onimasza
• Tamás Amaryllis: Reméljük, lány lesz
• Tamás Amaryllis: Fiú nagy fekete kutyával
• Gáti Péter: Szeretem a denevéreket
VIDEÓ
• Pataki Gábor: ...a teória aranyló fája zöld Kasseli jegyzet
• Boros István: Luxus? Szűkülő kazettapiac

             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Két nővér

Kovács Marcell

Janghwa, Hongryeon/A Tale of Two Sisters – dél-koreai, 2003. Rendezte: Kim Ji-Woon. Szereplők: Lim Su-jeong, Mun Geun-yeong, Kim Kap-su, Yum Jung-ah. Forgalmazó: Cinetel. 110 perc.

 

Az elmúlt évek távol-keleti kísértetfilm-dömpingjének érdekes színfoltja a Két nővér. Kilóg az egy fazonra fodrászolt Kör-klónok sorából, légies hangvétele, feminin érzékenysége révén sokkal inkább Kim Ki-duk szótlan művészfilmjeivel rokon. Apró, alig észrevehető mozdulatok és a pillantások néma, de sokatmondó játéka viszi előre a cselekményt, tárja fel a mindent átható szomorúság mögött megbújó múltbeli családi tragédiát. Természetesen már készül az amerikai változat.

Kétségtelen, némi rosszindulattal a kecsesen lebbenő függönyök és a szemet gyönyörködtető tapétaminták filmjének is nevezhető a Két nővér, de a sikkes melankólia vádja nem feltétlenül jogos. Kim Ji-woon rendező hatásosan burkolja a balladai homály sejtelmes levegőjébe a történetet, és ügyesen adagolja a kontraszt miatt még riasztóbb rémségeket. Intellektuális horror-kalandra hív, ahol az álomszerű atmoszféra végig bizonytalanságban tart, elmosódik a fantázia és a realitás határa, a szereplők valóságossága rendre megkérdőjeleződik. Resnais-t idéző kába meseszövése egészen a befejezésig tökéletesen szuperál, azonban a talányokra adott kötelező magyarázatával inkább kiábrándít, mint kielégít – a Tudom, mit tettél tavaly Marienbadban ötlete nem működik.

Extrák: Az új, kétlemezes kiadás számos werkfilmmel és interjúval szolgál. A pszichiáter megkérdezése szerencsétlen ötlet, tanulságos viszont a beszélgetés a rendezővel, aki egy helyütt a DVD-extrákat a nézővel folytatott párbeszéd modern lehetőségeként értékeli. Igaza vitathatatlan, de a Két nővér a kivételek közé tartozik: a film titokzatos természete nehezen viseli a szőrszálhasogató túlmagyarázást.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/11 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9564