KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1988/július
VIZUÁLIS ERŐSZAK
• György Péter: Az erőszak mint stílus Izommozi
• Király Jenő: A borzalom esztétikája Izommozi
• Schubert Gusztáv: A leskelődő barbár Izommozi

• Barabás Klára: „A drog helyére beült a Szentlélek” Beszélgetés Xantus Jánossal
• Pajor Tamás: Rocktérítő
• Ardai Zoltán: A kultúrház romjain Úgy érezte, szabadon él
• Kovács András Bálint: Filmmágia A kommunikáció mítosza Bódy Gábor művészetében
• Zalán Vince: Kettős portré Bódy Gábor forgatókönyveiről
FESZTIVÁL
• Reményi József Tamás: Könnyű-e szabadabbnak lenni? Baku
• Zsugán István: Új hús? Sanremo
• Fáber András: Tűz és víz Isztambul
LÁTTUK MÉG
• Nagy Zsolt: Szárnyas fejvadász
• Hegyi Gyula: K. u. K. szökevények
• Tamás Amaryllis: A bosszú színe
• Szemadám György: A halálraítéltek utcája
• Báron György: Nagy zűr Kis Kínában
• Torma Tamás: A három amigo
• Vida János: Rövidzárlat
• Tamás Amaryllis: A tizenötéves kapitány
KÖNYV
• Báron György: Alapfok

• Lázár István: Kollányi bárkái
KRÓNIKA
• Bikácsy Gergely: Georges Franju

             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Shortbus

Csillag Márton

Shortbus – amerikai, 2006, Rendezte: John Cameron Mitchell. Szereplők: Sook-Yin Lee, Paul Dawson, Lindsay Beamish, PJ DeBoy. Forgalmazó: Budapest Film. 101 perc.

 

Cannes-ban feltűnést keltett, Magyarországon azonban csak egyetlen moziba jutott el az utóbbi évtizedek legokosabb szexfilmje, és egyben legmeztelenebb művészfilmje – pontosabban annak DVD-korongja. Legalább olyan mélységben kellene boncolgatnunk a magyar filmforgalmazási rendszer felépítését, mint amilyen kendőzetlen őszinteséggel a Shortbus író-rendezője hősei testi és lelki szerelmi életét vizsgálja, hogy megértsük, miért nem készült hazánkban 35 milliméteres kópia ebből a tengerentúli független műremekből, melynek címe egy kóbor lelkeknek és éhes testnyílásoknak fenntartott New York-i klubra utal.

John Cameron Mitchell 2001-ben a saját színműve alapján filmre írt Hedwig and the Angry Inch rendezésével és főszerepével szerzett magának nevet amerikai underground filmes körökben. A kelet-berlini transzszexuális rockénekesnő szerepében tündöklő alkotó nem hagyott kétséget afelől, hogy számára művészet és politika elválaszthatatlan egymástól, a szeptember 11. utáni népi sokk azonban a jelek szerint tágította érdeklődési körét: a Shortbus nemcsak politikai okokkal magyarázza a hatvannyolcas remény hiányát és az emberközeli művészet pincékbe szorulását, de a párkapcsolatok, a szex, a szerelem és a szeretet működését és egyáltalán azok létezését vizsgálja, hogy teljes képet kapjon egy látszólag elveszett nemzedékről.

A Shortbus hősei legalább olyan furcsa szerzetek, mint a Szex és New York negyvenes babái, csakhogy ők csinálják is a szexet, nem csak beszélnek róla. Meleg és „hideg” párokat ismerünk meg szerelmi helyzetekben, de ellentétben a szexfilmekkel, itt nem bamba automatizmusokat látunk, hanem élcekkel és igazságokkal kísért testi szerelmet és lelki útkeresést, és ami a legfontosabb: okot a reményre.

Extrák: előzetes.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/01 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9220