KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1988/szeptember
• Nemes Nagy Ágnes: Arckép–korkép Faludy György, a költő
• Kovács András Bálint: A hatalom dublőre Titánia, Titánia...
• Sipos Júlia: A monopólium vége? A filmforgalmazás jövőjéről
• György Péter: A technikai sokszorosíthatóság korában Filmpornográfia
• Fáber András: Őspornó
• Szilágyi Ákos: Sztálini idők mozija 1.
LÁTTUK MÉG
• Schubert Gusztáv: Anno 1988
• Báron György: Intervenció
• Nóvé Béla: Az én szép kis mosodám
• Tamás Amaryllis: A baltás ember
• Gáti Péter: Ahová a sasok merészkednek
• Zsenits Györgyi: Nézz körül!
• Nagy Zsolt: Tron, avagy a számítógép lázadása
• Hegyi Gyula: Az amerikai feleség
• Hirsch Tibor: Júdás hadművelet
• Vida János Kvintus: Évek múlva
KÖNYV
• Szemadám György: Egy találékony amerikai Walt Disney

• N. N.: Felhívás!
• N. N.: A Lengyel Filmművész Szövetség válasza
• N. N.: A Román Filmművész Szövetség válasza

             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A szerelem határai

Parádi Orsolya

The Edge of Love – brit, 2008. Rendezte: John Maybury. Írta: Sharman Macdonald . Kép: Jonathan Freeman. Zene: Angelo Badalamenti. Szereplők: Keira Knightley (Vera Phillips), Sienna Miller (Caitlin MacNamara), Matthew Rhys (Dylan Thomas), Cillian Murphy (William Killick). Gyártó: BBC / Capitol / Prescience Film Fund / Rainy Day. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 110 perc.

 

Dylan Thomas és a nők. A walesi író és költőgéniusz és az ő vadregényes szerelmi élete nem meglepő témaválasztás John Maybury rendező számára. Míg korábbi munkájában, az 1998-as Ördögi szerelemben Francis Bacon festőművész magánéletét, az alkotást és az érzékek tébolyult kölcsönhatását boncolgatta hol naturalisztikus, hol groteszk és álomszerű képsoraival; most Hollywoodot célozta meg új opuszával, ami előző filmje, az amerikai koprodukcióban készült thriller, A fiók után végül is logikus következmény.

A második világháborús London egy kocsmájában fut össze a már nős költő és gyerekkori szerelme, Vera Phillips énekesnő. Eközben a zabolátlan ara, Caitlin is érkezőben a zsúfolt vonaton sebtiben lerendezett affér után, míg a földalatti csatornában elsuttogott sanzonokat csillogó szemmel és elszántan hallgatja a leendő négyes utolsó tagja, egy katonatiszt. Dekadens légkör, szabadon gondolkodó és szerető nők, valamint cigarettafüst minden mennyiségben. A felületi feszültség az ellentétes nemek vonzásából fakad, ám a történet mélyén izzó láng a két nő közötti érzelmi töltetből táplálkozik, mely ellenségességből sokszínű barátsággá alakul át, és amelyet végül feladni kényszerülnek a férfiakért.

Az ide-oda billenő mérleg egyik oldalán egy leegyszerűsített történet, túlesztétizált közelik tökéletesen kifestett arcokról, és kissé modoros szenvelgés két olyan színész (Keira Knightley, Cillian Murphy) tolmácsolásában, akiknek ideje lenne leoldani arcukról a világhírnév maszkját, mielőtt végképp rájuk fagy. A másik oldalon kistotálok a ködös walesi tájban felszabadultan kergetőző nőkről, a kocsma előtt kint hagyott babakocsi és kisgyerek erős képsora, és a Dylan Thomast alakító Matthew Rhys visszafogott, valamint a feleséget játszó Sienna Miller energikus játéka, mely olyan, mint a friss tengeri szél: arcon csap és felüdít keresetlen őszinteségével.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/11 56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9552