KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1988/december
• Sára Sándor: Fújja a szél, fújja Részletek egy készülő dokumentumfilmből
A FILMVILÁG MOZIJA
• Ágh Attila: A világ segédmunkásai A vasember

• Nóvé Béla: Nyílt levél Winston Smith-hez Ezerkilencszáznyolcvannégy
• Schubert Gusztáv: Angyali kísértetek Rock Térítő
• Fáber András: Isten már nem felel A hajnal
• Fiala János Péter: A denevér röpte Beszélgetés Timár Péterrel
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Égi és földi történetek Velence
• Koltai Ágnes: Tigrisbukfenc Figueira da Foz

• Szilágyi Ákos: Sztálini idők mozija 4.
LÁTTUK MÉG
• Barna Imre: A misének vége
• Csantavéri Júlia: Farkaslak
• Báron György: Szomorú érzéketlenség
• Koltai Ágnes: Kisasszonyok I-II.
• Biczó Dezső: A fekete özvegy
• Sajóhelyi Gábor: A velencei nő
• Tamás Amaryllis: Micimackó
• Zsenits Györgyi: Tokyo pop
• Szemadám György: Hová mész, emberke?
KRÓNIKA
• Lányi András: Felsőfokú filmoktatás
• N. N.: Mozgóképelméleti szak
• N. N.: Hibaigazítás

             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Az áruló

Kovács Marcell

The Hit – brit, 1984, Rendezte: Stephen Frears. Szereplők: John Hurt, Terence Stamp, Tim Roth. Forgalmazó: RTL Filmklub. 94 perc.

 

Stephen Frears e korai remeke a vádalkuval szabadult gengszterről és a nyakára küldött két bérgyilkosról a nyolcvanas évek brit mozijának egyik kevésbé ismert, de nagyhatású darabja. Minden ízében ínyencfalat, különös elegye a nagyvárosi gengszterfilmnek és a spirituális road movie-nak, a zord Londonban indul, de napfényes spanyol lankákon játszódik, és rafináltan vegyíti a Foglalkozása: riporter kánikulai egzisztencializmusát a groteszk angol humorral. A főcímet Eric Clapton bluesrockja kíséri, majd végig Paco de Lucía zengzetes flamencója szól, miközben az autóba összezárt gengszterek között zajló életveszélyes hatalmi játszma és a túszul ejtett spanyol csinibaba által generált szexuális feszültség lassan mindenkinek az idegeire megy.

Frears filmje első osztályú thriller, a hiányzó láncszem a hetvenes évek jelentős brit gengszterfilmjei (Előadás; Öld meg Cartert!; Hosszú nagypéntek) és a műfaj reneszánszának sikerei (Veszettek; A ravasz, az agy…; Gengszterek gengsztere) között. És van egy szép szimbolikus jelentése: három főszereplője révén felsejlik benne a brit film múltja (Stamp), jelene (Hurt) és jövője (Roth) is.

Az áruló a maga idejében nem volt kiugró siker, Frears csak egy évvel később, Az én szép kis mosodámmal lett hirtelen világszerte ismert rendező. Jeremy Thomas producer joggal érezhette, hogy az anyag ennél többet érdemel, amikor az eredeti ötletből Jonathan Glazer rendezővel elkészítette az elmúlt évek talán legjobb brit gengszterfilmjét, a Szexi Dögöt, Az áruló méltó utódját.

Extrák: Audiókommentár; képgaléria; szöveges információk.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/10 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9905