KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1989/február
• Kovács András Bálint: A másik hang
• Schubert Gusztáv: Az elvarázsolt proletár Álombrigád
• Zalán Vince: Halálaink Eldorádó
• Dárday István: Mit akar a Mozgókép Innovációs Társulás?
• Kelecsényi László: Búcsú a mozitól
• Szilágyi Ákos: Az áldozat tekintete A komisszár
• N. N.: Dreyer száz éve
• Fáber András: Jeanne bajusszal és anélkül Egy remekmű utóéletéről
• Bikácsy Gergely: Dreyer és a Vámpír
• Márton László: Porladó hagyomány, süllyedő remény Sárga föld
• Kovács István: Robogás a nyárba Budapesti beszélgetés Filip Bajonnal
• Fáber András: A fényíró
• Fáber András: Fekete és fehér mágia Beszélgetés Werner Nekes-szel
• Lengyel Menyhért: Amerikai napló
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: Az évszázad csütörtökig tart
• Szemadám György: D'Annunzio
• Faragó Zsuzsa: Moziháború a Vadnyugaton
• Nagy Zsolt: Anglia alkonya
• Gáti Péter: Isten veletek, moszkvai vagányok!
• Ardai Zoltán: A kockázat ára
• Torma Tamás: Nászéjszaka kísértetekkel
KÖNYV
• Csala Károly: Filmrendező-gyűjtemény

             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Török filmhét

N. N.

 

Augusztus 21. és 27. között török filmhetet rendezett a MOKÉP. A programban Ömer Kavur Könyörtelen út, Zeki Ökten Visszatérés és A birkózó, Serif Gören A bába és Halit Refig Alev, Alev! című filmje szerepelt. Az összeállítás tanúsága szerint a török filmművészetet továbbra is a társadalmi kérdések iránti fogékonyság jellemzi.

Ömer Kavur rendezőként és szervezőként is a török új hullám meghatározó egyéniségei közé tartozik. A 60-as években Párizsban tanult újságírást és filmrendezést. Ez idő tájt többek között Alain Robbe-Grillet és Bryan Forbes munkatársa volt. Az 1983-as török filmhéten már láthattuk egy filmjét (Keserű szerelmi történet). A Könyörtelen útban egy, az NSZK-ból hosszú évek múltán hazatérő kainionos szembesül a nyomorúságos törökországi viszonyokkal. Megpróbál segíteni züllésnek indult barátján és annak széthulló családján, de jóakaratáért kis híján az életével fizet.

Zeki Ökten színész-rendező már ismerős lehet a magyar mozinézők számára: A nyáj című filmjét nálunk is bemutatták. A Visszatérés a keleti határvidéken játszódik. Főhőse katonakorában lelő egy csempészt. Tette leszerelése után sem hagyj a nyugodni; hogy jóvá tegye bűnét, feleségül veszi áldozata özvegyét. A birkózó a szegénységből való kiemelkedés esélyeit vizsgálja. Serif Gören nevét Az út (Yol), a Yilmaz Güney instrukciói alapján készített cannes-i nagydíjas film sikere tette ismertté. A bába, akárcsak a Yol egyik epizódja, a világtól irgalmatlanul hosszú téllel és évszázadok óta fel nem engedő rideg szokásokkal elzárt Anatóliába vezeti el nézőit. Halit Refig filmje (Alev, Alev!) egy szegénységben elhagyott, de meggazdagodva hűtlen kedvesén bosszút álló nő történetét dolgozza fel.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1986/11 64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5688