KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1989/február
• Kovács András Bálint: A másik hang
• Schubert Gusztáv: Az elvarázsolt proletár Álombrigád
• Zalán Vince: Halálaink Eldorádó
• Dárday István: Mit akar a Mozgókép Innovációs Társulás?
• Kelecsényi László: Búcsú a mozitól
• Szilágyi Ákos: Az áldozat tekintete A komisszár
• N. N.: Dreyer száz éve
• Fáber András: Jeanne bajusszal és anélkül Egy remekmű utóéletéről
• Bikácsy Gergely: Dreyer és a Vámpír
• Márton László: Porladó hagyomány, süllyedő remény Sárga föld
• Kovács István: Robogás a nyárba Budapesti beszélgetés Filip Bajonnal
• Fáber András: A fényíró
• Fáber András: Fekete és fehér mágia Beszélgetés Werner Nekes-szel
• Lengyel Menyhért: Amerikai napló
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: Az évszázad csütörtökig tart
• Szemadám György: D'Annunzio
• Faragó Zsuzsa: Moziháború a Vadnyugaton
• Nagy Zsolt: Anglia alkonya
• Gáti Péter: Isten veletek, moszkvai vagányok!
• Ardai Zoltán: A kockázat ára
• Torma Tamás: Nászéjszaka kísértetekkel
KÖNYV
• Csala Károly: Filmrendező-gyűjtemény

             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Két nővér

Kovács Marcell

Janghwa, Hongryeon/A Tale of Two Sisters – dél-koreai, 2003. Rendezte: Kim Ji-Woon. Szereplők: Lim Su-jeong, Mun Geun-yeong, Kim Kap-su, Yum Jung-ah. Forgalmazó: Cinetel. 110 perc.

 

Az elmúlt évek távol-keleti kísértetfilm-dömpingjének érdekes színfoltja a Két nővér. Kilóg az egy fazonra fodrászolt Kör-klónok sorából, légies hangvétele, feminin érzékenysége révén sokkal inkább Kim Ki-duk szótlan művészfilmjeivel rokon. Apró, alig észrevehető mozdulatok és a pillantások néma, de sokatmondó játéka viszi előre a cselekményt, tárja fel a mindent átható szomorúság mögött megbújó múltbeli családi tragédiát. Természetesen már készül az amerikai változat.

Kétségtelen, némi rosszindulattal a kecsesen lebbenő függönyök és a szemet gyönyörködtető tapétaminták filmjének is nevezhető a Két nővér, de a sikkes melankólia vádja nem feltétlenül jogos. Kim Ji-woon rendező hatásosan burkolja a balladai homály sejtelmes levegőjébe a történetet, és ügyesen adagolja a kontraszt miatt még riasztóbb rémségeket. Intellektuális horror-kalandra hív, ahol az álomszerű atmoszféra végig bizonytalanságban tart, elmosódik a fantázia és a realitás határa, a szereplők valóságossága rendre megkérdőjeleződik. Resnais-t idéző kába meseszövése egészen a befejezésig tökéletesen szuperál, azonban a talányokra adott kötelező magyarázatával inkább kiábrándít, mint kielégít – a Tudom, mit tettél tavaly Marienbadban ötlete nem működik.

Extrák: Az új, kétlemezes kiadás számos werkfilmmel és interjúval szolgál. A pszichiáter megkérdezése szerencsétlen ötlet, tanulságos viszont a beszélgetés a rendezővel, aki egy helyütt a DVD-extrákat a nézővel folytatott párbeszéd modern lehetőségeként értékeli. Igaza vitathatatlan, de a Két nővér a kivételek közé tartozik: a film titokzatos természete nehezen viseli a szőrszálhasogató túlmagyarázást.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/11 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9564