KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1989/február
• Kovács András Bálint: A másik hang
• Schubert Gusztáv: Az elvarázsolt proletár Álombrigád
• Zalán Vince: Halálaink Eldorádó
• Dárday István: Mit akar a Mozgókép Innovációs Társulás?
• Kelecsényi László: Búcsú a mozitól
• Szilágyi Ákos: Az áldozat tekintete A komisszár
• N. N.: Dreyer száz éve
• Fáber András: Jeanne bajusszal és anélkül Egy remekmű utóéletéről
• Bikácsy Gergely: Dreyer és a Vámpír
• Márton László: Porladó hagyomány, süllyedő remény Sárga föld
• Kovács István: Robogás a nyárba Budapesti beszélgetés Filip Bajonnal
• Fáber András: A fényíró
• Fáber András: Fekete és fehér mágia Beszélgetés Werner Nekes-szel
• Lengyel Menyhért: Amerikai napló
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: Az évszázad csütörtökig tart
• Szemadám György: D'Annunzio
• Faragó Zsuzsa: Moziháború a Vadnyugaton
• Nagy Zsolt: Anglia alkonya
• Gáti Péter: Isten veletek, moszkvai vagányok!
• Ardai Zoltán: A kockázat ára
• Torma Tamás: Nászéjszaka kísértetekkel
KÖNYV
• Csala Károly: Filmrendező-gyűjtemény

             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Áramlat

Alföldi Nóra

Undertow – amerikai, 2004. Rendezte: David Gordon Green. Szereplők: Jamie Bell, Josh Lucas, Dermot Mulroney. Forgalmazó: Best Hollywood. 108 perc.

 

Nehéz gyerekkor, nehéz kamaszkor, hirtelen jövő túl nagy felelősség vagy éppen a megcsömörlés az ifjúkori lézengéstől – nagyravágyó auteur-palánták számára Truffaut óta nyerő témák. A fesztiválüdvöske író–rendező, David Gordon Green 2000 óta szimatolja körbe a felnőtté válás érzékeny témáját, melyet hol szerelmi melodrámába, hol thrillerbe ágyaz. Az eddig független pályán mozgó Green munkáit hazájának kritikusai már egy ideje melegen üdvözlik, idén a Judd Apatow bábáskodásával készült Ananász Expresszel pedig a mainstreambe is katapultálta magát.

Sorban az ötödik, Áramlat című munkája a Munn gyerekek történetét meséli el, akik valahol Georgia állam egyik eldugott szegletében nagyjából olyan körülmények között vegetálnak özvegy apjukkal, mintha csak a texasi láncfűrészes gyilkos szolidabb kiadású famíliája lennének. Kis disznóóljuk idilljét a rabruhát frissiben levedlett nagybácsi érkezése zavarja meg, ki régi lidérceket kieresztve a palackból megöli a srácok apját, majd keresztülkergeti őket a fél megyén, végeláthatatlan odüsszeiára ítélve őket.

Green az idejekorán felcseperedő gyerekek világát a filmjei állandó helyszínéül szolgáló szutykos déli miliő szaftos megfestésével exponálja, melyet az epizódszereplők groteszk rajzával, nyers brutalitással, finom misztikummal és kellemesen tolakodó szimbolikával tarkít. Itt-ott felhabzik stilizálizálási vágya, máshol gyönyörűen érvényesül a producer, Terrence Malick finom lírája – Green érti a dolgát, képességei alapján minden esélye megvan rá, hogy Wes Anderson-i magaslatokat hódítson meg.

Extrák: Előzetesek.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/01 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9643