KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1989/június
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: Stílus kerestetik Kiküldött munkatársunk beszámolója

• N. N.: „Hagyd beszélni a Kutruczot!” Részletek Ember Judit 1985-ös dokumentumfilmjéből
• Máriássy Judit: Mitől hal meg a filmrendező? Befejezetlenül maradt visszaemlékezés Máriássy Félixre
• Zalán Vince: A kamerás ember Beszélgetés Koltai Lajossal
• Kovács András Bálint: A Törvény csele Jim Jarmuschról
• György Péter: Az új Éden és Pokol Ó-Hollywood
• N. N.: Életünk legszebb évei
• Vasadi Péter: Mr. Thorn, az Antikrisztus Az Ómen-trilógia ürügyén
• Ágh Attila: A fény messze van Véletlen
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Élők és holtak városa Kairó
• Bikácsy Gergely: García Márquez magyar szavai Huelva
LÁTTUK MÉG
• Reményi József Tamás: Egy előre bejelentett gyilkosság krónikája
• Broczky Beáta: ...evilágból...
• Ében Viktor: Az utolsó jelenet
• Székely Gabriella: Rémült rohanás
• Fáber András: Godzilla Mechagodzilla ellen
• Koltai Ágnes: Miért?
• Ardai Zoltán: Tiszt, rózsával
• Bikácsy Gergely: A kém, aki szeretett engem
• Tamás Amaryllis: Figyelem
• Zalán Vince: Egyik viseli a másik terhét
• Schubert Gusztáv: K2 – Film a prostituáltakról (Az éjszakai lányok)
KRÓNIKA
• N. N.: Tarkovszkij-kollokvium
• N. N.: Osztrák filmhét
• N. N.: Hibaigazítás

             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Franco Nero rendőrfilmjei

Kovács Marcell

Egy rendőrfelügyelő vallomása az államügyésznek (Confessione di un commissario di polizia al procuratore della repubblica) – olasz, 1971. Rendezte: Damiano Damiani. Szereplők: Franco Nero, Martin Balsam, Marilù Tolo. Forgalmazó: Wiamfilm. 101 perc.A szalamandra (The Salamander) – amerikai–olasz–angol, 1981. Rendezte: Peter Zinner. Szereplők: Franco Nero, Anthony Quinn, Martin Balsam. Forgalmazó: Wiamfilm. 96 perc.

A DVD borítójára választott kép félrevezető, az Egy rendőrfelügyelő vallomása az államügyésznek nem tartalmaz szexjelenetet. Damiano Damiani krimije a címéhez méltóan szikár és tárgyilagos. A hetvenes évek olasz rendőrfilmjének e rendhagyó korai képviselője lemond az olyan kötelező műfaji panelekről, mint az áratlan járókelőket is tizedelő utcai vérfürdő, a roncsderbivé fajuló autós üldözés vagy a filmenként legalább két meztelen női test látványa. Viszont a külföldi forgalmazást elősegítendő itt is szerepel amerikai színész, és a film témája ezúttal is a rendőri önbíráskodás. Csakhogy amíg a Piszkos Harry és a Bosszúvágy mintájára készült több száz (!) hasonló olasz mozi a rendőri túlkapásokat adottságnak tekinti, és a vad akciófilmes cselekmény ürügyéül használja, az Egy rendőrfelügyelő vallomása az önbíráskodáshoz vezető morális dilemmáról szól. A leginkább a Polip-sorozat rendezőjeként ismert Damiani filmjében az igazságszolgáltatásban vakon megbízó fiatal államügyész és a korrupció mindent behálózó szövevényét átlátó középkorú rendőrfelügyelő meggyőződése csap össze a lőfegyverek helyett, ám a hatás nem kevésbé drámai. Damiani a legjobbat tudta kihozni Neróból (Mint a bagoly nappal, Miért ölnek meg egy bírót?), ez a film azonban Martin Balsamé. Keserű felügyelője a képregény-karakterekhez szokott olasz rendőrfilm egyik legemlékezetesebb figurája.

A lemezen található másik mozi, a nálunk eddig A gyilkos szalamandraként ismert politikai krimi tükrében Damiani filmjének erényei még látványosabbak. A szintén Franco Nero és Martin Balsam kettősére épülő, pazar nemzetközi szereplőgárdát felvonultató hollywoodi-európai kooprodukció egy olaszországi katonai puccs megakadályozásának bugyuta meséje. Nero, az olasz rendőrfilm első számú csillaga kihúzott szemmel és a szokásos elánnal üldözi az összeesküvőket, az amerikai Peter Zinner rendezőtől azonban távol áll az olaszos vagányság, keménynek szánt autós üldözése ügyetlen utánzata csak az elvetemült talján belvárosi autócsatáknak.

Extrák: nincsenek. Viszont a borítón szereplő 4:3-as képaránnyal szemben mindkét film 16:9-re igazított.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/06 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10665