KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1990/október
KRÓNIKA
• Lőrincz József: Dobrányi Géza (1921-1990)

• Lajta Gábor: Hús és geometria Peter Greenaway szerződése
• György Péter: A Kép és a Hírnév Derek Jarman és a Caravaggio-mítosz
• Kovács András Bálint: A történet nullfoka Távoli hangok, csendes életek
• Cserhalmi György: Barátom, Bódy Gábor
• Csaplár Vilmos: Az a halál nem is igazi halál
• Bársony Éva: Cellatörténetek Beszélgetés Makk Károllyal
• Szilágyi Ákos: Párhuzamos halálrajzok Paradzsanov és Tarkovszkij
KRITIKA
• Fáber András: A tragédia utóérzete Eszterkönyv
• Reményi József Tamás: Szovjet Atlantisz Zéró város; Szolgalélek
LÁTTUK MÉG
• Zalán Vince: A tű
• Báron György: Szédülés
• Fáber András: Zenélő doboz
• Báron György: A háború áldozatai
• Létay Vera: A philadelphiai zsaru
• Tamás Amaryllis: Titkok háza
• Ardai Zoltán: Metamorfózis
• Szemadám György: Kedvencek temetője
• Kovács András Bálint: Lángoló Mississippi
ELLENFÉNY
• Dániel Ferenc: A láthatatlan film

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Kémvadászok: A szolgálat kötelez

Tosoki Gyula

Spooks: The Greater Good – brit, 2015. Rendezte: Szereplők: Peter Firth, Kit Harington, Jennifer Ehle. Forgalmazó: Gamma Home Entertainment. 104 perc.

 

A XXI. század nagy sorozatboomjának elindításában élszerepet játszó, tíz évadot megélt, brit Kémvadászok (Spooks) az amerikai 24-gyel együtt frappánsan bizonyították a klasszikus thrillerműfaj, illetve a kortárs akcióthrillerek alapelemeinek televíziós szériákba adaptálhatóságát, témáikkal pedig irányt mutattak és inspirációt adtak a későbbi nyugati (európai és amerikai) tévés thrillerfolyamoknak, a The Americanstől a Homelandig.

A Kémvadászok-sorozat alapján forgatott mozifilm azonban elmarad a várakozásoktól, már amennyiben bárki is várt tőle valamit, hiszen tudvalevő, hogy tévészéria alapján kockázatos játékfilmet készíteni. Az alkotók azt az akadályt ugyan sikerrel vették, hogy a tévés produkciót nem ismerő nézőket ne idegenítsék el, tehát összességében a szűz szem számára is követhető történetet faragtak, a sorozatdramaturgiának az adaptálását azonban már kevésbé tudták megoldani. A középpontban arab terroristák merényletei, és a brit titkosszolgálat, az MI5 felsővezetésében őket segítő beépített ember leleplezésére indított akció áll, a zsinórban jövő fordulatok azonban bicebócán motiváltak: túl sok meglepetést próbáltak az alkotók a filmbe zsúfolni, miközben azok dramaturgiai hátterét nem teremtették meg. Ráadásul a színészvezetés sem olajozott. A sorozatban is, itt is a kulcsszereplőt – az MI5 terroristaelhárító részlegének vezetőjét – adó Peter Firth nem tudja reprodukálni azt a karizmát, amit a rajongói megszoktak, de ennél is zavaróbb a Firth-nél jelentősebb szerepet kapó, a Trónok harcában Havas Johnt formáló Kit Harington jelenléte, aki komoly hitelességi deficittel küszködik, és akit néha mintha az alkotók sem vennének komolyan (például amikor az egyik titkos találkozón csinos kontyot applikálnak a fejére). Egészben a filmnek éppen azon elemei a leggyengébbek, amiken áll vagy bukik a jó akcióthriller. A történet- és színészvezetés gikszerei mellett ugyanis a pofozkodások koreográfiája sem az igazi, néha olybá tűnik, mintha egy érett Ötvös Csöpi-filmet néznénk.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/06 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12764