KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1990/október
KRÓNIKA
• Lőrincz József: Dobrányi Géza (1921-1990)

• Lajta Gábor: Hús és geometria Peter Greenaway szerződése
• György Péter: A Kép és a Hírnév Derek Jarman és a Caravaggio-mítosz
• Kovács András Bálint: A történet nullfoka Távoli hangok, csendes életek
• Cserhalmi György: Barátom, Bódy Gábor
• Csaplár Vilmos: Az a halál nem is igazi halál
• Bársony Éva: Cellatörténetek Beszélgetés Makk Károllyal
• Szilágyi Ákos: Párhuzamos halálrajzok Paradzsanov és Tarkovszkij
KRITIKA
• Fáber András: A tragédia utóérzete Eszterkönyv
• Reményi József Tamás: Szovjet Atlantisz Zéró város; Szolgalélek
LÁTTUK MÉG
• Zalán Vince: A tű
• Báron György: Szédülés
• Fáber András: Zenélő doboz
• Báron György: A háború áldozatai
• Létay Vera: A philadelphiai zsaru
• Tamás Amaryllis: Titkok háza
• Ardai Zoltán: Metamorfózis
• Szemadám György: Kedvencek temetője
• Kovács András Bálint: Lángoló Mississippi
ELLENFÉNY
• Dániel Ferenc: A láthatatlan film

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Animáció

Kockáról kockára

Hegyi Gyula

Kézikönyv a magyar rajzfilm történetéről.

 

A magyar animáció elmúlt fél évszázadáról sok legendát hallani. Dizseri Eszter most arra vállalkozott, hogy olvasmányos és ugyanakkor egzakt kézikönyvben a legendák mellett a tényekkel is elszámoljon.

Dizseri Eszter évtizedek óta a magyar animációs film szorgos és rokonszenves munkása. E kézikönyv mögött kemény és alázatos munka áll, hiszen a több mint száz oldalas filmográfia 3200 filmről és 300 alkotóról közöl pontos információkat. (Még fél perces reklámfilmek is alkotóval, megrendelővel és alapvető technikai adatokkal szerepelnek benne.) Amíg lesz filmes szakirodalom Magyarországon, az animáció kutatói ezt a könyvet használni fogják: s ez a szerzői alázat legnagyobb jutalma. A szikár tények mellett a kedves rajzfilmfigurák mögött álló alkotóműhely hangulata is megelevenedik a könyvben. A Pannónia „a kiválóság szigete”, költőibben fogalmazva egyenesen „Árkádia” volt egy ellentmondásos korban.

A sok komoly adatot és gondolatot számos rajz egészíti ki. Legtöbbjét Gusztávtól dr. Bubón át Frakkig képaláírás nélkül is könnyen felismerjük. A szép kiállítású albumot végiglapozva még jobban megértjük, hogy az elmúlt évtizedekben az animációs film a kortárs magyar kultúra egyik leggazdagabb ága volt. Ennek vetett véget a rendszerváltozás táján „a tények hideg lehelete”, azaz az egykor világhírű műhely szétesése és szétverése. A Pannónia szellemi bázisán keletkezett sok kis műhely ugyanakkor szerencsés esetben értékeket is produkálhat a tengernyi kommersz termék mellett.

Dizséri Eszter a stúdió fénykorában a Pannónia rokonszenves „propagandistája” volt. Hűsége töretlen, hiszen a szervezet széthullásával is megmaradt az „ügy” elkötelezettjének. Értékes munkája minden szakmai részleten túl egy szellemi műhely és egy baráti közösség érzelemgazdag krónikája is. E közösség szétrobbant, tagjai szétszóródtak, de a körülöttük kialakult szellemi áramkör nem szakadt meg teljesen. Ennek dokumentumait örökíti meg a Kockáról kockára, immár a magyar filmtörténet számára is.

 

Dizseri Eszter: Kockáról kockára. A magyar animáció krónikája 1948-1998, Balassi Kiadó, 1999.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/04 36. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2895