KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1991/március
KRÓNIKA
• Bikácsy Gergely: Esernyők és óceánok Jacques Demy halálára
• (X) : Magyar Filmtörténeti Fotógyűjtemény És Alapítvány
• N. N.: A XXII. Budapesti Független Film- És Videószemle eredményei
• N. N.: A Magyar Filmkritikusok B. Nagy László Díja, 1990

• Reményi József Tamás: Hol kezdődik a bűn? Filmcenzúra
• Bayer Zsolt: Hol a cenzúra mostanában Filmcenzúra
• Lányi András: Javaslat Filmcenzúra
• Molnár Péter: Javaslat Filmcenzúra
• Kulin Ferenc: Fertőzést kapott a kultúra, amit ki kell hevernie Filmcenzúra
• Rajk László: A dohányzás is káros az egészségre Filmcenzúra
• Zalán Vince: A szenvedélyek melodrámája Pedro Almodovarról
• Márton László: Óriáspókok R. W. F. palackpostái
• Bikácsy Gergely: Gyémánt, rejtekhelyen Fény, víz, Ommerganck
• N. N.: André Antoine filmjei
• Pataki Éva: A tekintet szabad Beszélgetés Zsigmond Vilmossal, Szabó Gáborral, Edelenyi Jánossal és Illés Györggyel
LÁTTUK MÉG
• Báron György: A távollét hercege
• Koltai Ágnes: Itt a szabadság!
• Székely Gabriella: Balladák filmje II.
• Bikácsy Gergely: A Paradicsom... ...és a Pokol
• Ardai Zoltán: Oltalmazó ég
• Szemadám György: Kedves ellenségem
• Koltai Ágnes: Éjszakáim szebbek, mint a nappalaitok
• Tamás Amaryllis: Szállnak a varjak
• Sneé Péter: Revans
• Sneé Péter: Áldott kitaszítottak
KÖNYV
• Csala Károly: A lehetetlen megkísértése Huszárik-breviárium
ELLENFÉNY
• Forgách András: Éld túl, amit nem tudsz megcsinálni

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Bolykovszky Béla halálára

N. N.

 

Több mint ötven évvel ezelőtt kezdte pályáját, még a némafilm-korszakban. Fölvilágosítóként dolgozott, előbb Eiben István, majd Hegyi Barnabás mellett. A régi magyar operatőri iskola e jelentős művészei rendkívül sokat köszönhettek tehetségének: nem véletlenül fogadták el közvetlen munkatársuknak, partnerüknek. Még fontosabb szerepet játszott 1945 után. Több mint húsz évig tanított rendező- és operatőrjelölteknek a Filmművészeti Főiskolán világítástechnikát. Ez alatt az idő alatt sok kitűnő magyar film fővilágosítója volt. Pásztor István, Illés György, Szécsényi Ferenc és mások munkatársa. Olyan jelentős alkotások elkészítésében működött közre, mint a Vasvirág, az Édes Anna, az Angyalok földje, a Hideg napok.

„Fénymester” – ezzel a szóval illették a legjobb magyar operatőrök, s jellemző, hogy egykori tanítványai közül Zsigmond Vilmos, Kovács László vagy Badal János is gyakran feleleveníti alakját. Bolykovszkv Béla kéziratos visszaemlékezéseinek forrásértékű filmtörténeti jelentősége tagadhatatlan, érdemes volna – legalább a szakma számára – hozzáférhetővé tenni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1983/02 64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6687