KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1991/március
KRÓNIKA
• Bikácsy Gergely: Esernyők és óceánok Jacques Demy halálára
• (X) : Magyar Filmtörténeti Fotógyűjtemény És Alapítvány
• N. N.: A XXII. Budapesti Független Film- És Videószemle eredményei
• N. N.: A Magyar Filmkritikusok B. Nagy László Díja, 1990

• Reményi József Tamás: Hol kezdődik a bűn? Filmcenzúra
• Bayer Zsolt: Hol a cenzúra mostanában Filmcenzúra
• Lányi András: Javaslat Filmcenzúra
• Molnár Péter: Javaslat Filmcenzúra
• Kulin Ferenc: Fertőzést kapott a kultúra, amit ki kell hevernie Filmcenzúra
• Rajk László: A dohányzás is káros az egészségre Filmcenzúra
• Zalán Vince: A szenvedélyek melodrámája Pedro Almodovarról
• Márton László: Óriáspókok R. W. F. palackpostái
• Bikácsy Gergely: Gyémánt, rejtekhelyen Fény, víz, Ommerganck
• N. N.: André Antoine filmjei
• Pataki Éva: A tekintet szabad Beszélgetés Zsigmond Vilmossal, Szabó Gáborral, Edelenyi Jánossal és Illés Györggyel
LÁTTUK MÉG
• Báron György: A távollét hercege
• Koltai Ágnes: Itt a szabadság!
• Székely Gabriella: Balladák filmje II.
• Bikácsy Gergely: A Paradicsom... ...és a Pokol
• Ardai Zoltán: Oltalmazó ég
• Szemadám György: Kedves ellenségem
• Koltai Ágnes: Éjszakáim szebbek, mint a nappalaitok
• Tamás Amaryllis: Szállnak a varjak
• Sneé Péter: Revans
• Sneé Péter: Áldott kitaszítottak
KÖNYV
• Csala Károly: A lehetetlen megkísértése Huszárik-breviárium
ELLENFÉNY
• Forgách András: Éld túl, amit nem tudsz megcsinálni

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A rejtélyes bankbetét

Grawátsch Péter

 

Figyelemre méltó adalékokkal egészíthetnénk ki a tartalomelemzés eddig csupán szövegre összpontosító tudományát. E mostani szovjet (lett) film ugyancsak érdekes adatokat szolgáltathatna egy mélyebb, nevezzük így: képközi információ-feltáró vizsgálatnak. Álljon itt néhány példa a jelentősebbekből a szemléltetés kedvéért. Látszólag tradicionálisan megoldódott bűnügyi történet pereg le a szemünk előtt: egy erkölcsi csapdába kényszerített, de onnan tiszta becsülettel kiszabaduló modern, népi hős; bűnbanda és ismeretlen vezér, rejtélyek sorozata, az utolsó képekben a mindenre fényt derítő megoldás stb.

A filmben nem tudatosan, de ott lappang a valóság néhány eleme. Mindjárt elsőnek nézzük magát a bandát: hihetetlenül jól organizált, rengeteg embert mozgató, a bürokratikus intézményeket másoló, adminisztratív és szakemberi gárdával irányított valóságos bűnszövetkezet. E szervezet, igazán rejtélyes okok miatt piacra nem kerülő fogyasztási cikkeket – szeszt, gyümölcsöt, illatszereket – és gazdasági anyagokat rabol, másodgazdaságot szervez, termeli a mind nagyobb feketepiacot. Mindezek mellett még a kutató szem ellentétes kliséket is felfedezhet, mint például a nevetséges figuraként bemutatott, nyugatmajmoló és nőcsábász igazgatót és a „nép vagyona szent” eszmei mondanivalót megfogalmazó egyszerű munkások portréját.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/04 38. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7913