KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1991/március
KRÓNIKA
• Bikácsy Gergely: Esernyők és óceánok Jacques Demy halálára
• (X) : Magyar Filmtörténeti Fotógyűjtemény És Alapítvány
• N. N.: A XXII. Budapesti Független Film- És Videószemle eredményei
• N. N.: A Magyar Filmkritikusok B. Nagy László Díja, 1990

• Reményi József Tamás: Hol kezdődik a bűn? Filmcenzúra
• Bayer Zsolt: Hol a cenzúra mostanában Filmcenzúra
• Lányi András: Javaslat Filmcenzúra
• Molnár Péter: Javaslat Filmcenzúra
• Kulin Ferenc: Fertőzést kapott a kultúra, amit ki kell hevernie Filmcenzúra
• Rajk László: A dohányzás is káros az egészségre Filmcenzúra
• Zalán Vince: A szenvedélyek melodrámája Pedro Almodovarról
• Márton László: Óriáspókok R. W. F. palackpostái
• Bikácsy Gergely: Gyémánt, rejtekhelyen Fény, víz, Ommerganck
• N. N.: André Antoine filmjei
• Pataki Éva: A tekintet szabad Beszélgetés Zsigmond Vilmossal, Szabó Gáborral, Edelenyi Jánossal és Illés Györggyel
LÁTTUK MÉG
• Báron György: A távollét hercege
• Koltai Ágnes: Itt a szabadság!
• Székely Gabriella: Balladák filmje II.
• Bikácsy Gergely: A Paradicsom... ...és a Pokol
• Ardai Zoltán: Oltalmazó ég
• Szemadám György: Kedves ellenségem
• Koltai Ágnes: Éjszakáim szebbek, mint a nappalaitok
• Tamás Amaryllis: Szállnak a varjak
• Sneé Péter: Revans
• Sneé Péter: Áldott kitaszítottak
KÖNYV
• Csala Károly: A lehetetlen megkísértése Huszárik-breviárium
ELLENFÉNY
• Forgách András: Éld túl, amit nem tudsz megcsinálni

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Chang Cheh mesterhármasa

Géczi Zoltán

Shaolin templom (Shao Lin si / Shaolin Temple) – hongkongi, 1976. Szereplők: Sheng Fu, Lung Ti. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 126 perc.Shaolin két bajnoka (Shao Lin yu Wu Dang / Two Champions of Shaolin) – hongkongi, 1978. Szereplők: Meng Lo, Sheng Chiang. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 110 perc.Az 5 ninja elem (Ren zhe wu di / Five Element Ninja) – hongkongi, 1982. Szereplők: Tien-chi Cheng, Tien Hsiang Lung. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 107 perc.

Chang Cheh oly mértékben járult hozzá a keleti filmművészethez, mint Henry Ford a motorizációhoz. Tevékeny pályafutása alatt közel száz mozit dirigált le, egyéb természetű hozzájárulásait pedig csupán lajstromba venni is enciklopédiai szintű kihívás volna. A Shaw Brothers stúdió kulcsfigurájaként a kínai filmkultúra és -gyártás fejlesztésének szentelte életét, nemzeti történelmi mítoszokat és irodalmi műveket dolgozott fel, amelyek a hagyományos társadalmi értékek dicsőségét zengedezték. Szeplőtlen lelkű hősöket állított szembe alantas antagonistákkal, végtelenül bölcs mestereket törtető hatalmasságokkal, a konfliktust pedig véres és kemény konfrontációk által terelgette a végpont felé.

A Black Mirror Kft. Shaw Brothers-csomagja a nagy rendező klasszikusaiból összeállított becses bokréta. A Shaolin templom (1976) a stúdió legsikeresebb korszakának remekműve, amely a templom elpusztításának időszakában játszódik. A Shaolin két bajnoka (1978) a két nagy harcművészeti gyűjtőiskola, a shaolin és a wudang örök rivalizálására épített bosszútörténet. Az 5 ninja elem extravagánsabb, az előzőknél is brutálisabb mozi, amelyben nagyobb teret nyer a mitológia és a fantasztikum, így aztán olyan harctechnikai- és fegyverrepertoárt sűrít bele a játékidőbe, amelynél változatosabbat ritkán látni. A filmek felvonultatják a Shaw Brothers stúdió 1970-as évekbeli színészgárdájának legjavát, akik büszkén demonstrálják, milyen volt az a kor, midőn nem az animátorok és a programozók szakértelme határozta meg az akciójelenetek minőségét. A költségvetésből nem futotta gigantikus díszletezésre és új digitális kamerák fejlesztésére, viszont a hosszú snittekben felvett, technikás és dinamikus összecsapások, a csoportos jelenetek a filmek vintage hangulatából is kiragyognak.

A válogatás tündöklő bizonyítéka, milyen lázas tempójú, döbbenetesen kreatív és eseményekben gazdag időszaka volt a gyűjtemény időbeli keretét képező hat év a hongkongi filmgyártásnak. Cáfolhatatlan tény, hogy a Shaw Brothers alkalmazottjaként Chang Cheh is szekérderéknyi mennyiségben termelte a laborálandó tekercseket, a különbség a kortárs mainstream akciófilmekkel szemben mégsem csekélyebb, mint ami egy multi élelmiszergyár meleg vízzel felöntött instant kínai levese és egy szecsuáni étteremben elfogyasztott, tűzforró hotpot között tapasztalható.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/11 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9955