KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1991/június
KRÓNIKA
• N. N.: Pályázatunk eredménye
• N. N.: Magyar Mozgókép Alapítvány

• Márton László: Kései melankólia Jarman
TELEVÍZÓ
• Sipos Júlia: A forradalom elmúlt Fekete Doboz
• Wisinger István: Az amerikai közszolgálati televízióról Hír... hír... hír...
• N. N.: Mi az, hogy CPB?

• Bikácsy Gergely: Fallosz és arany ősz Eizenstein rajzai elé
• Körner Éva: A vonal dramatikája
MAGYAR MŰHELY
• Zsugán István: Filmművészetről pedig szó se essék Beszélgetés Ragályi Elemérrel
• N. N.: Ragályi Elemér operatőr filmjei
KRITIKA
• György Péter: Macho-Magyarország Melodráma (Szabadság, szerelem)
LÁTTUK MÉG
• Zalán Vince: Rose Hill asszonya
• Zsenits Györgyi: Farkasokkal táncoló
LENGYEL FILM
• Koltai Ágnes: Táncőrület
LÁTTUK MÉG
• Tamás Amaryllis: Mindörökké
• Tamás Amaryllis: Ollókezű Edward
• Gáti Péter: Jobb ma egy zsaru, mint holnap egy másik
• Bikácsy Gergely: A márki
ELLENFÉNY
• Balassa Péter: Mi, a fehér helikopter

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Az áruló

Kovács Marcell

The Hit – brit, 1984, Rendezte: Stephen Frears. Szereplők: John Hurt, Terence Stamp, Tim Roth. Forgalmazó: RTL Filmklub. 94 perc.

 

Stephen Frears e korai remeke a vádalkuval szabadult gengszterről és a nyakára küldött két bérgyilkosról a nyolcvanas évek brit mozijának egyik kevésbé ismert, de nagyhatású darabja. Minden ízében ínyencfalat, különös elegye a nagyvárosi gengszterfilmnek és a spirituális road movie-nak, a zord Londonban indul, de napfényes spanyol lankákon játszódik, és rafináltan vegyíti a Foglalkozása: riporter kánikulai egzisztencializmusát a groteszk angol humorral. A főcímet Eric Clapton bluesrockja kíséri, majd végig Paco de Lucía zengzetes flamencója szól, miközben az autóba összezárt gengszterek között zajló életveszélyes hatalmi játszma és a túszul ejtett spanyol csinibaba által generált szexuális feszültség lassan mindenkinek az idegeire megy.

Frears filmje első osztályú thriller, a hiányzó láncszem a hetvenes évek jelentős brit gengszterfilmjei (Előadás; Öld meg Cartert!; Hosszú nagypéntek) és a műfaj reneszánszának sikerei (Veszettek; A ravasz, az agy…; Gengszterek gengsztere) között. És van egy szép szimbolikus jelentése: három főszereplője révén felsejlik benne a brit film múltja (Stamp), jelene (Hurt) és jövője (Roth) is.

Az áruló a maga idejében nem volt kiugró siker, Frears csak egy évvel később, Az én szép kis mosodámmal lett hirtelen világszerte ismert rendező. Jeremy Thomas producer joggal érezhette, hogy az anyag ennél többet érdemel, amikor az eredeti ötletből Jonathan Glazer rendezővel elkészítette az elmúlt évek talán legjobb brit gengszterfilmjét, a Szexi Dögöt, Az áruló méltó utódját.

Extrák: Audiókommentár; képgaléria; szöveges információk.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/10 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9905