KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1991/október
MAGYAR MŰHELY
• Turcsányi Sándor: Désiré történelemórái Így néztük mi Jancsó Miklós filmjeit
• Jancsó Miklós: Jancsó Miklós amerikai naplójából

• Kovács András Bálint: Egy meghiúsult beszélgetés története Robert Bresson
HORROR
• Schubert Gusztáv: Az álom napja Stephen King, a rémkirály
• N. N.: Stephen King-adaptációk
• Molnár Gál Péter: Ifjú Frankensteinné Szörnymutációk

• Bakács Tibor Settenkedő: Az ezüstfejű kígyó a farkába harap Andy Warhol filmjei Magyarországon
• Antal István: Bankár és költő Az amerikai kísérletifilm történetéből
KRITIKA
• Ardai Zoltán: Pannon party Az utolsó nyáron
• Reményi József Tamás: Sem gonoszok, sem ártatlanok Dermedj meg, halj meg, támadj fel!

• Koltai Ágnes: Lenni vagy tenni Luc Besson és a neogiccs
• N. N.: Luc Besson filmjei
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: A legyek ura
• Nagy Gergely: A Hegylakó visszatér
• Turcsányi Sándor: Földönkívüli zsaru
• Tamás Amaryllis: A remény útja
• Fáber András: Holtpont
• Hegyi Gyula: A gyönyör rabjai
• Sneé Péter: Az igazi
• Sneé Péter: Ők is a fejükre estek...
ELLENFÉNY
• Nagy Gergely: Mesék és csodák az én Bagdadomban

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A rejtélyes bankbetét

Grawátsch Péter

 

Figyelemre méltó adalékokkal egészíthetnénk ki a tartalomelemzés eddig csupán szövegre összpontosító tudományát. E mostani szovjet (lett) film ugyancsak érdekes adatokat szolgáltathatna egy mélyebb, nevezzük így: képközi információ-feltáró vizsgálatnak. Álljon itt néhány példa a jelentősebbekből a szemléltetés kedvéért. Látszólag tradicionálisan megoldódott bűnügyi történet pereg le a szemünk előtt: egy erkölcsi csapdába kényszerített, de onnan tiszta becsülettel kiszabaduló modern, népi hős; bűnbanda és ismeretlen vezér, rejtélyek sorozata, az utolsó képekben a mindenre fényt derítő megoldás stb.

A filmben nem tudatosan, de ott lappang a valóság néhány eleme. Mindjárt elsőnek nézzük magát a bandát: hihetetlenül jól organizált, rengeteg embert mozgató, a bürokratikus intézményeket másoló, adminisztratív és szakemberi gárdával irányított valóságos bűnszövetkezet. E szervezet, igazán rejtélyes okok miatt piacra nem kerülő fogyasztási cikkeket – szeszt, gyümölcsöt, illatszereket – és gazdasági anyagokat rabol, másodgazdaságot szervez, termeli a mind nagyobb feketepiacot. Mindezek mellett még a kutató szem ellentétes kliséket is felfedezhet, mint például a nevetséges figuraként bemutatott, nyugatmajmoló és nőcsábász igazgatót és a „nép vagyona szent” eszmei mondanivalót megfogalmazó egyszerű munkások portréját.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/04 38. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7913