KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
   1992/január
KRÓNIKA
• Takács Ferenc: Tony Richardson

• Jeles András: Küzdelem Napló
SPIKE LEE
• Turcsányi Sándor: New York fényei
FOLYTATÁSOS TÖRTÉNELEM
• Szilágyi Ákos: Tévé-Borisz és Videó-Misa Folytatásos történelem (2.)
FESZTIVÁL
• Kovács András Bálint: A DeMille-örökség Pordenone
ROSSELLINI
• Bikácsy Gergely: Vulkán, jégcsap, könnyek Rossellini és a Stromboli
KRITIKA
• Spiró György: Egy műfaj, ami nincs Száműzöttek
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: Rosalie vásárolni megy
• Turcsányi Sándor: Hamis a baba
• Schubert Gusztáv: Kősikoly
• Kovács András Bálint: A Halászkirály legendája
• Hegyi Gyula: Harley Davidson és a Marlboro Man
• Fáber András: Csak egy lövés
• Sneé Péter: Doc Hollywood
• Bíró Péter: Leszámolás Kis-Tokióban
• Békés Pál: Delicatessen
• Tamás Amaryllis: Visszatérés a kék lagúnába
KÖNYV
• Takács Ferenc: Össz-kelet-európai szemle MOVEAST – 1.
ELLENFÉNY
• György Péter: A háború

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Született gengszterek

Géczi Zoltán

Stand Up Guys – amerikai, 2012. Rendezte: Fisher Stevens. Írta: Noah Haidle. Kép: Michael Grady. Zene: Lyle Workman. Szereplők: Al Pacino (Val), Christopher Walken (Doc), Alan Arkin (Hirsch), Julianna Margulies (Nina). Gyártó: Lionsgate / Lakeshore Entertainment. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 95 perc.

Val (Al Pacino) ismét börtönből szabadul, ezúttal 28 évet ült, sokat gyakorolta már ezt a mutatványt pályafutása során, most sem fogja elrontani. A kapuban régi cimborája és tettestársa, Doc (Christopher Walken) várja, akit felettébb kényelmetlen feladattal bízott meg egykori főnökük: a joviális öregúrrá szelídült bérgyilkosnak 24 órán belül hidegre kell tennie hajdani partnerét, ezáltal téve pontot egy évtizedek óta húzódó ügy végére.

Az ismeretlen forgatókönyvíró (Noah Haidle) anyagát hasonszőrű rendező (Fisher Stevens) dirigálta le, aki olyannyira megilletődhetett a két színészlegenda jelenlététől, hogy a kreatív irányítást feladva, feltételek nélkül bízta az öregfiúkra a film sorsát. Így a játékidő java a karakterépítést szolgálja: Pacino és Walken kedélyesen évődnek a kamera előtt (inkább rájátszanak a korukra, mintsem tagadni próbálnák azt), önironikus monológokat szavalnak, faltól-falig kijátsszák a komikus szituációkat, időnként pedig revolvert ragadnak, hogy régi vágású úriemberekként igyekezzenek korrigálni az őket mélyen felháborító erkölcsi kilengéseket. Ugyanakkor a ’70-es években rekedt veteránok számára értékes támogatást nyújtanak a kiváló mellékszereplők: Addison Timlin imádni valóan bűbájos pincérlánya és Vanessa Ferlito bosszúszomjas figurája sokkalta markánsabb és élettelibb, mint maguk a címszereplők.

A Született gengszterek ódivatú stílusmozi, Al Pacino, Christopher Walken és Alan Arkin természetes lazasággal hozzák az ízig-vérig cool figurákat, de valamiért mégis olyan érzése van a nézőnek, hogy mindenki jobban járt volna, ha a három gengszter ifjúkori kalandjairól készítenek egy valamelyest intenzívebb, ugyanakkor hasonlóan megfontolt és vagány filmet.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/03 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11382