KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
   1992/január
KRÓNIKA
• Takács Ferenc: Tony Richardson

• Jeles András: Küzdelem Napló
SPIKE LEE
• Turcsányi Sándor: New York fényei
FOLYTATÁSOS TÖRTÉNELEM
• Szilágyi Ákos: Tévé-Borisz és Videó-Misa Folytatásos történelem (2.)
FESZTIVÁL
• Kovács András Bálint: A DeMille-örökség Pordenone
ROSSELLINI
• Bikácsy Gergely: Vulkán, jégcsap, könnyek Rossellini és a Stromboli
KRITIKA
• Spiró György: Egy műfaj, ami nincs Száműzöttek
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: Rosalie vásárolni megy
• Turcsányi Sándor: Hamis a baba
• Schubert Gusztáv: Kősikoly
• Kovács András Bálint: A Halászkirály legendája
• Hegyi Gyula: Harley Davidson és a Marlboro Man
• Fáber András: Csak egy lövés
• Sneé Péter: Doc Hollywood
• Bíró Péter: Leszámolás Kis-Tokióban
• Békés Pál: Delicatessen
• Tamás Amaryllis: Visszatérés a kék lagúnába
KÖNYV
• Takács Ferenc: Össz-kelet-európai szemle MOVEAST – 1.
ELLENFÉNY
• György Péter: A háború

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Glauber Rocha halálára

N. N.

 

1981. augusztus 22-én Rio de Janeiróban, 42 éves korában meghalt Glauber Rocha. A brazil film új hullámának, a „cinema nôvo”-nak legismertebb, legvitatottabb alkotója volt. Filmkritikusként kezdte, majd dokumentumfilmeket rendezett. A hatvanas évek közepén-végén világszerte ismertté vált, a különböző nemzeti új hullámok legfontosabb filmesei között is vezető szerepet játszott. Művészetét olykor Godard-éhoz, máskor a korai Jancsóéhoz hasonlították. Jelentős művei közül (Isten és Ördög a Nap földjén, 1964), A föld transzban (1967), Antonio das Mortes (1969), A hétfejű oroszlán (1970). Magyarországon csak a Föld transzbant mutatták be.

A hetvenes évek sehol sem kedveztek az új hullámnak, Brazíliában pedig az évtized közepéig rendkívül erős jobboldali diktatúra uralkodott, mely csak néhány éve enyhített politikai gyakorlatán. Más jelentős brazil rendezőkhöz hasonlóan Rocha 1971-ben száműzetésbe kényszerült, évek múlva tért csak haza. A tavalyi velencei fesztiválon bemutatott utolsó filmjét, A föld korát ellentmondásosan, de inkább elutasítóan fogadta a nemzetközi kritika. Glauber Rocha a hírek szerint nehéz helyzetben, elszigetelten halt meg. S vele a hatvanas évek filmnyelvi és társadalmi forradalmainak egyik jelentős alakja.

 

GLAUBER ROCHA FILMJEI

 

Rövidfilmek

 

1957 Un día na rampa (Egy nap a rakparton)

1958 O patio (Az udvar)

1959 A cruz na praça (Kereszt a téren)

1966 Amazonas, Amazonas

Maranhão 66

 

Játékfilmek

1962 Barravento

1964 Dens e o Diabo na terra do sol (Isten és

Ördög a Nap földjén)

1967 A föld transzban (Terra em transe)

1968 Cancer (Rák)

1969 Antonio das Mortes (Halálosztó Antonio)

1970 Der leone has sept cabezas (A hétfejű oroszlán)

Cabezas cortadas (Levágott fejek)

1973 Historia do Brazil (Brazília története)

1974 O nascimento dos Deuses (Az istenek születése) – forgatókönyvíró

1975 Claro

1977 Di Cavalcanti (Cavalcantiról)

1979 Jorje Amado no cinema (Jorje Amado a moziban)

1980 A idade da terra (A föld kora)

1963-ban jelent meg A brazil filmművészet kritikus szemmel (Revisão Critica do Cinema Brasileiro) című könyve.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/11 02. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7262