KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
   1992/március
KRÓNIKA
• N. N.: A Magyar Filmkritikusok B. Nagy László-díja, 1992
TÖMEGFILM
• Király Jenő: A film második gyermekkora Szupermenek és terminátorok

• Bikácsy Gergely: Örülj, hogy élsz, átkozd, hogy élsz Bertrand Blier parókái
MAGYAR FILM
• Erdély Miklós: Tavaszi kivégzés
• Erdély Miklós: A költséges film
• Báron György: Talált tárgyak megtisztítása Közgáz Vizuális Brigád
• Kardos Sándor: Isten ujja beleért Horus Archívum
RETROSPEKTÍV
• Molnár Gál Péter: Trauner Sándor bemutatja Eugène Sue városát
• Kassák Lajos: A K. U. T. fiataljai
• Kiss Sándor: Dor
• Györffy Miklós: Berlin fölött az idő Német némafilmek
KRITIKA
• Ardai Zoltán: Széles fejsze mosolyog Árnyék a havon
• Kovács András Bálint: Taxis típusú találkozások Éjszaka a Földön
LÁTTUK MÉG
• Székely Gabriella: Csapd le, csacsi!
• Sneé Péter: A bárányok hallgatnak
• Turcsányi Sándor: Hullámok hercege
• Koltai Ágnes: Addams family
• Gáti Péter: Tök jó, válnak az őseim!
• Turcsányi Sándor: Börtöncsapda
• Tamás Amaryllis: Talen kardja
ELLENFÉNY
• György Péter: Arcok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Áramlat

Alföldi Nóra

Undertow – amerikai, 2004. Rendezte: David Gordon Green. Szereplők: Jamie Bell, Josh Lucas, Dermot Mulroney. Forgalmazó: Best Hollywood. 108 perc.

 

Nehéz gyerekkor, nehéz kamaszkor, hirtelen jövő túl nagy felelősség vagy éppen a megcsömörlés az ifjúkori lézengéstől – nagyravágyó auteur-palánták számára Truffaut óta nyerő témák. A fesztiválüdvöske író–rendező, David Gordon Green 2000 óta szimatolja körbe a felnőtté válás érzékeny témáját, melyet hol szerelmi melodrámába, hol thrillerbe ágyaz. Az eddig független pályán mozgó Green munkáit hazájának kritikusai már egy ideje melegen üdvözlik, idén a Judd Apatow bábáskodásával készült Ananász Expresszel pedig a mainstreambe is katapultálta magát.

Sorban az ötödik, Áramlat című munkája a Munn gyerekek történetét meséli el, akik valahol Georgia állam egyik eldugott szegletében nagyjából olyan körülmények között vegetálnak özvegy apjukkal, mintha csak a texasi láncfűrészes gyilkos szolidabb kiadású famíliája lennének. Kis disznóóljuk idilljét a rabruhát frissiben levedlett nagybácsi érkezése zavarja meg, ki régi lidérceket kieresztve a palackból megöli a srácok apját, majd keresztülkergeti őket a fél megyén, végeláthatatlan odüsszeiára ítélve őket.

Green az idejekorán felcseperedő gyerekek világát a filmjei állandó helyszínéül szolgáló szutykos déli miliő szaftos megfestésével exponálja, melyet az epizódszereplők groteszk rajzával, nyers brutalitással, finom misztikummal és kellemesen tolakodó szimbolikával tarkít. Itt-ott felhabzik stilizálizálási vágya, máshol gyönyörűen érvényesül a producer, Terrence Malick finom lírája – Green érti a dolgát, képességei alapján minden esélye megvan rá, hogy Wes Anderson-i magaslatokat hódítson meg.

Extrák: Előzetesek.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/01 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9643