KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
   1992/április
KRÓNIKA
• Ragályi Elemér: Szabó Árpád
FILMSZEMLE
• Bikácsy Gergely: Tisztelt hullaház! Halálutak és hajnalok
• Bérczes László: Amatőrök vagyunk mindahányan Európa Kemping; Éljen anyád!
• Székely Gabriella: Új magyar kemping Beszélgetés Simó Sándorral
• Turcsányi Sándor: Egyéb nyelvjárások BBS

• Forgách András: Visszapiszkolódás gyönyörűbe A Pont Neuf szerelmesei
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: A palotaforradalmár Kék Duna keringő
• Békés Pál: Hazafelé, felúton Édes Emma, drága Böbe (Vázlatok, aktok)
• György Péter: Titok nélküli titkok A nyaraló
FOLYTATÁSOS TÖRTÉNELEM
• Szilágyi Ákos: Forradalmi végződések, 1989–1991 Folytatásos történelem (3.)
KRITIKA
• Forgách András: Finom horzsolások V. Henrik-adaptációk
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: Cape Fear – A Rettegés Foka
• Békés Pál: Hook
• Asbóth Emil: Fiúk, ki jön az ágyamba?
• Turcsányi Sándor: Négykezes géppisztolyra
• Hegyi Gyula: Huncutka
• Tamás Amaryllis: Törnek a kromoszómák
OLVASTUK
• Wisinger István: Mítoszok harca A JFK amerikai sajtóvisszhangja
HÁTTÉR
• Richter Rolf: Kelet-Európa, nulla év Berlin
• Pošová Kateřina: Kelet-Európa, nulla év Prága
• Rubanova Irina: Kelet-Európa, nulla év Moszkva
• Pethő Ágnes: Kelet-Európa, nulla év Bukarest

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Hotel a Halott alpinistához

Koltai Ágnes

 

A hétfő szombaton kezdődik és A kölykök szerzőpárosa, Arkagyij és Borisz Sztrugackij nem ismeretlen a magyar sci-fi kedvelőknek. Bizarr világuk; a távoli jövő díszleteibe helyezett mai kor, humoruk, csipkelődésük a tudományos fantasztikus irodalomtól idegenkedőket is meghódíthatja. Grigorij Kromanov filmje a Sztrugackij fivérek írásából készült.

A Hotel a Halott alpinistához kriminek indul: Glebszkij nyomozót egy gyilkosságtól rettegő ismeretlen segélykiáltása hívja a távoli hegyekbe. A külvilágtól elzárt hotel tipik us krimi-helyszín. Glebszkij különleges, zavart emberekkel találkozik, akikkel a szokásos módon nem tud kommunikálni. Jóllehet a krimi-szál végighúzódik a filmen, van gyilkos, áldozat, rejtély, mégsem krimit látunk. A film valójában azzal az érdekes gondolattal játszik el: találkozhat-e, szót érthet-e az Ember földönkívüli értelmes lényekkel?

Glebszkij gyilkost keres, a rutin, a bevált módszerek irányítják tetteit, holott nem egyszerű bűntény történt: meghiúsult a kapcsolatfelvétel egy idegen civilizációval. A nyomozó értetlensége – amely hozzájárul a kudarchoz – a földi ember korlátainak szimbóluma: gondolkodási és érintkezési formáink sémáiból nem tudunk kilépni. A film még a gyakorlott kriminézőnek is izgalmas, mentes a szokvány sci-fi kliséktől, jó nézni a szépen komponált képeket. Kár, hogy a cselekmény és a fantasztikum útvesztőiben olykor el-eltűnik az alapgondolat.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/09 50-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7340