KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
   1992/május
KRÓNIKA
• Pörös Géza: Tadeusz Lomnicki
• Zalán Vince: A mi nesztorunk
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Lidérces városok Berlin

• Takács Ferenc: Az igazság paranoiája JFK
RETROSPEKTÍV
• Báron György: Választások és vonzások Eric Rohmer filmjei
MAGYAR FILM
• Kovács András Bálint: A Sárkány utcánál nincs ravaszabb Beszélgetés a civil filmről
• Simándi Júlia: Mentse, aki tudja, a régi filmeket Beszélgetés Tóth Jánossal és Gyürey Verával
• Nemeskürty István: Atlantisz megmentett darabja Az obsitos; A falu rossza
TELEVÍZÓ
• György Péter: A Nyugat kapujában Össztűz; Friderikusz-show
• Balassa Péter: Arab hómezők Közjáték
KRITIKA
• Almási Miklós: Fortinbras nem jön Hamlet
• Hirsch Tibor: Csillagok háborúja A Skorpió megeszi az Ikreket reggelire
• Koltai Ágnes: Népi szmoking Vörörs vurstli
LÁTTUK MÉG
• Turcsányi Sándor: Sülve-főve Cinkekirály; Sellő félig a habokból; Sülve-főve
• Koltai Ágnes: Ay Carmela
• Turcsányi Sándor: Neon City
• Békés Pál: Az utolsó cserkész
• Sárközi Dezső: Űrszekerek VI.
• Sneé Péter: Felhők közül a nap
• Tamás Amaryllis: Beethoven
ELLENFÉNY
• Molnár Gál Péter: Hollywoodi pizza

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Félelmetes nap

Tosoki Gyula

Parkland – amerikai, 2013. Rendezte: Peter Landesman. Szereplők: Zac Efron, Billy Bob Thornton, Marcia Gay Harden. Forgalmazó: Sony Pictures Home Entertainment. 90 perc.

 

1963 novemberében a dallasi Parkland kórház azzal vonult be a történelembe, hogy ide szállították a halálos fejsebet kapott John F. Kennedyt, majd három napra rá állítólagos merénylőjét is, a börtönben lelőtt Lee Harvey Oswaldot. A középkategóriás sztárokkal telepakolt Félelmetes nap alkotói azzal az ambícióval fogtak munkához, hogy az 1973-as Akció az elnök ellen óta számos mozit ihlető Kennedy-merényletet új aspektusból mutatják be: részrehajlás nélkül és az elkövetők kilétével kapcsolatos találgatásokat megspórolva forgatják le dokudrámájukat, melynek főszereplője a nevezetes kórház. Az ötlet nem rossz, de a megvalósítása problematikus, és nem csak azért, mert a filmkészítés világába korábban alkalmilag kiránduló, rendezőként most debütáló Peter Landesman rendre elkalandozik az alapkoncepciótól, hanem azért is, mert korántsem láttatja új nézőpontból a mások által milliószor feldolgozott eseményt, és eredetisége kimerül abban, hogy nem firtatja a merénylet hátterét, továbbá a híres Zapruder-tekercset ügyesen applikálja a sztoriba (az egyszerű állampolgár, Robert Zapruder volt az, aki rögzítette a merényletet super 8-as kamerájával: ez a 27 másodperces felvétel minden idők leghíresebb amatőr mozgóképe). Landesman direktor vélhetően a tévésorozatok nagy barátja, legalábbis erre utal, hogy a kortárs tévéesztétika eredményeit reciklálja, elsősorban a Vészhelyzet és a 24 című sorozatok narratív és stilisztikai trükkjeit adaptálja. Ezt is ügyesen, de ezt is csöppet szervilisen teszi.

Extrák: audiokommentár Peter Landesman rendező–forgatókönyvíróval.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11849