KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
   1992/június
POSTA
• Ács Miklós: Kedves Filmvilág!

• Dániel Ferenc: Mister Úriember A Hitchcock-kennel
SOROZATGYILKOSOK
• Varga Zoltán: Rémület-kommersz A pszichológus szemével

• Bikácsy Gergely: Zazie, a kívülálló Louis Malle lidércfényei
• Ardai Zoltán: Sweet Movie Niagara kanális
• Fábry Sándor: Ödi-papi A hús
1895–1995
• Schubert Gusztáv: Lassított lónézés Székely Bertalan, az ősfilmes
• Beke László: 16 kocka igazság
• Székely Bertalan: A mozgás hogyan látszik?

• Lajta Gábor: A film újra meg újra A moziról beszél: El Kazovszkij
MAGYAR FILM
• Ozsda Erika: Főiskolai legenda Tanítványok Szőllősy Éváról
ANIMÁCIÓ
• Antal István: Donald kacsa magyar hangja Beszélgetés Michael Alexander Mehlmann-nal
KRITIKA
• Marton László Távolodó: Rock-bizarr David Bowie és a marsbéli pókok
• Hegyi Gyula: Magyar mártírium Lefegyverzett ellenséges erők I–II.; Magyar nők a Gulágon I.
• Békés Pál: A pinty hallgat A csalás gyönyöre
KÖNYV
• Ardai Zoltán: Hirsch Tibor: Bosun! Greenaway-jegyzetek
• Kelemen Sándor: Berkes Ildikó: Kurosawa Akira
LÁTTUK MÉG
• Békés Pál: My Girl (Az első szerelem)
• Hegyi Gyula: Grand Canyon
• Koltai Ágnes: Az Oroszország Ház
• Mattesz Mónika: Őrült szafari
• Turcsányi Sándor: Coming out
• Sárközi Dezső: Tini nindzsa teknőcök II.
• Asbóth Emil: A prosti

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Lázongó ifjúság

Csillag Márton

Youth in Revolt – amerikai, 2009. Rendezte: Miguel Arteta. Szereplők: Michael Cera, Jean Smart, Mary Kay Place. Forgalmazó: Ablo. 86 perc.

C. Douglas Payne a tengerentúlon klasszikus könyvsorozatának cselekményét kevéssel születése után, 1994-ben elenyésző sikerrel állították színpadra, majd az évtized végén televíziós sorozatot szerettek volna készíteni belőle, ám a pilot epizód után folytatásra már nem került sor. Az abszurd fikció és a pikareszk regények vonzásában alkotó Payne „gyermeke”, Nick Twisp talán éppen azért találta nehezen az utat más médiumok szélesebb közönségeihez, mert maga a szerző sem szokványos formában tudósított az átlagosnál magasabb intelligenciájú serdülő amerikairól: a szüzesség átka és a számára kényelmetlen társadalmi konvenciók ellen küzdő Nick figurája sajátos, alkalmi irodalmi stílust kívánt meg, mely papíron életképes, de vásznon már veszít hitelességéből, nehezen reprodukálható. Apropó reprodukció: a múlt évtizedben egy olyan alkotói közösség került a figyelem középpontjába Hollywoodban, mely évről évre készít újszerű, releváns kérdéseket boncolgató vígjátékokat, az ideáltipikustól fizikai értelemben távol álló hősökkel a főszerepben.

A fenti Apatow-klán köpönyegéből bújt elő Michael Cera, filmünk Twispje, aki figyelemreméltó filmográfiája (Superbad; Juno; Dalok ismerkedéshez) alapján maga is a reprodukció lelkes híve, hiszen filmről filmre tökéletesíti a halkszavú, csenevész, értelmileg koraérett, de elnyomott fiatal figuráját. A Lázongó ifjúságban, Miguel Arteta (Chuck és Buck; Jóravaló feleség) rendezésében szintén a jól ismert Cera-karakter adja meg a film alaphangját, ám az abszurd elhatalmasodása helyett (az időkeret szűkössége és az alkotói bátortalanság miatt) csupán a kertvárosi középosztály és a lakókocsitábor-beli újkeresztény fanatikusok mindennapjaiba nyerünk betekintést – hiába a főcím animációs betétje és Nick Twisp francia újhullámos alteregója, az underground lázongás mindent felszabadító patakja a fogyasztói társadalom csatornarendszerében csordogál tovább.

Extrák: nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/06 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10663