KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
   1993/február
POSTA
• Peternák Miklós: Hibaigazítás
MAGYAR MŰHELY
• Kovács András Bálint: Mi a magyar (film) most? Nemzeti filmművészet
• Balassa Péter: Mi a magyar (film) most? Nemzeti filmművészet
• Jancsó Miklós: Mi a magyar (film) most? Nemzeti filmművészet
• Kósa Ferenc: Mi a magyar (film) most? Nemzeti filmművészet
• Herskó János: Mi a magyar (film) most? Nemzeti filmművészet
• Jankovics Marcell: Mi a magyar (film) most? Nemzeti filmművészet
• Schubert Gusztáv: Mi a magyar (film) most? Nemzeti filmművészet
• Lengyel László: A megőrzés láza Kordokumentum
SPIKE LEE
• Békés Pál: Én fekete vagyok, te meg fehér A Malcolm X amerikai premierjéről

• Földényi F. László: Felhőtlen álmok nyomasztó világa Német ideológiák
• Szilágyi Ákos: Privátsztálin Joszif Visszarionovics Tarzan
FESZTIVÁL
• Báron György: Don Quijote nekiront a vetítővászonnak Szaloniki
• Létay Vera: A szó Izsák szava Genf
KRITIKA
• Turcsányi Sándor: Rossz nyelvek Meztelen ebéd
• Dániel Ferenc: A Ford T-modell Egerek és emberek
• Báron György: A befáslizás művelete Erózió
LÁTTUK MÉG
• Turcsányi Sándor: Nincs bocsánat
• Fáber András: 1492
• Barotányi Zoltán: Komputer-kémek
• Barotányi Zoltán: Dől a le!
• Turcsányi Sándor: Egy becsületbeli ügy
• Sneé Péter: Puszta acél
• Tamás Amaryllis: Tini krimi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

A forgatókönyvíró visszatér

Zalán Vince

 

Remélem, egyszer megszületik a spanyol polgárháborúban részt vett filmesek szép-szomorú történetét megörökítő könyv. Bizonyára helyet kap majd ebben a műben a forgatókönyvíró Alvah Bessie is, aki mint a Nemzetközi Brigád harcosa küzdött a köztársaság védelméért Spanyolországban. A fájdalmas bukás után majd harminc év kellett ahhoz, hogy visszatérhessen. Az ok, az ürügy: egy fiatal spanyol filmrendező, Jaime Camino hívja segítségül új filmjének elkészítéséhez. Ez a visszatérés ihlette Újra Spanyolország című művét, amely most a Magvető könyvkiadó Tények és tanúk sorozatában jelent meg. A nap-lószerűen megírt könyv érdekes betekintést enged a filmkészítés spanyolországi körülményeibe, a forgatókönyvi vitákba, a cenzúrával való ádáz hadakozásba. (A forgatás idején Franco még élt!). Ám e mindennapi tevékenységet át- meg átszövik az emlékek, a kényszerűen diszkrét érdeklődések az egykor hősi halált halt harcostárs sírjának holléte iránt, a váratlan, szívenütő pillanatok: akkor itt... A mindennapoknak és a reflexióknak ez a furcsa, szelíd hangulatú, olykor megható, olykor didaktikus egysége avatja Alvah Bessie könyvét jó olvasmánnyá.

Befejezésül talán nem érdektelen megjegyezni, hogy Alvah Bessie az Amerikaellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság által elítéltek, az úgynevezett „hollywoodi tízek” egyike S hogy épp ő volt az, aki könyvet írt a negyvenes-ötvenes évek fordulóján, Hollywoodban lezajló MacCarthy-féle „boszorkányüldözésről” Inkvizíció a Paradicsomban címmel. Nem kellene ezt is megjelentetni magyarul? – hisz a szerzőnek A felforgatók és A szexbomba című művei már komoly sikert arattak a hazai olvasók táborában.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/09 63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7747