KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
   1993/május
KRÓNIKA
• Molnár Gál Péter: Lillian Gish
MAGYAR FILM
• Báron György: Auschwitz működik Beszélgetés Jeles Andrással
• Balassa Péter: Jeles napok Egy kiállítás lapjai
• Gelencsér Gábor: Kép nélküli film Jeles András
• Forgách András: A megszólalás előtt Jeles András
• Kovács András Bálint: J. A. három mondata Jeles András

• Székely Gabriella: Semmi sem végződik jól Beszélgetés Otar Joszelianival
• Hirsch Tibor: Lőj a gyertyatartóra!
• Turcsányi Sándor: Egy crô-magnoni Párizsban Leos Carax filmjeiről
FESZTIVÁL
• Reményi József Tamás: Hol vannak a tulipánok? Berlin
KÖNYV
• Ardai Zoltán: A sehonnaiak Őrségváltás
MÉDIA
• B. Vörös Gizella: Oh, Boy!* A Michael Jackson-mítosz
• Kozma György: Yoko Ono tüzet kér Videó-performence-ek a Galéria 56-ban
• Antal István: Érintsd meg a képernyőt Az interaktivitásról
• Huhtamo Erkki: Érintsd meg a képernyőt Az interaktivitásról
LÁTTUK MÉG
• Ardai Zoltán: Veszett Kutya és Glória
• Sneé Péter: Játékszerek
• Hegyi Gyula: Fehér sivatag
• Turcsányi Sándor: Abszolút kezdők
• Turcsányi Sándor: Kampókéz
• Barotányi Zoltán: Kőbunkó
• Tamás Amaryllis: Egy meg egy az három

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Wilder

Billy Wilder

N. N.

1906. június 28-án született Bécsben. Középiskolai és egyetemi tanulmányai után mint sportújságíró kezdi pályafutását 1927: egy berlini újság munkatársa. 1929-től forgatókönyvíró, a filmtörténeti jelentőségű Emberek vasárnap című német film egyik alkotója. 1933-ban Franciaországba távozik, első filmjét itt rendezi. Egy év múlva az Egyesült Államokba utazik: forgatókönyveket ír, munkatársa Joe May, Ernst Lubitsch, Howard Hawks filmrendezőknek; 1942-től önállóan rendez.

 

1933 Mauvaise graine (Rosszcsont)

1942 The Major and the minor (Az őrnagy meg a csitri)

1943 Öt lépés Kairó felé (Five graves to Cairo)

1944 Gyilkos vagyok (Double indemnity)

1945 Férfiszenvedély (The lost week-end)

1948 The Emperor waltz (A császárkeringő)

Külügyi szívügyek (A foreign affair)

1950 Alkony sugárút (Sunset Boulevard)

1951 The big carneval (Korábbi címe: Ace in the hole) (A nagy karnevál)

1953 Stalag 17

1954 Sabrina

1955 Hét év vágyódás (Seven year itch)

1957 The spirit of St Louis (Szent Lajos – és egyben St. Louis város – szelleme)

Love in afternoon (Délutáni szerelem – Ariane)

A vád tanúja (Witness for the prosecution)

1959 Van, aki forrón szereti (Some like it hot)

1960 Legénylakás (The apartement)

1961 Egy, kettő, három (One, two, three – Molnár Ferenc színművéből)

1963 Irma, te édes (Irma, la Douce)

1964 Kiss me, stupid (Csókolj meg, buta)

1968 Sógorom, a zugügyvéd (The Fortune Coockie)

1970 Sherlock Holmes magánélete (The Private life of Sherlock Holmes)

1972 Avanti! (Előre!)

1974 Szenzáció!!! (The Front page)

1978 Fedora

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/04 34. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7488