KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
   1993/július
LENGYEL FILM
• Bikácsy Gergely: Lengyel napforduló Zaorski, Gliński, Wajda
• Pálfalvi Lajos: Hattyúdalok Beszélgetés Robert Glińskivel
MAGYAR MŰHELY
• Koltai Tamás: A színész energiaforrás Beszélgetés Halász Péterrel

• Király Jenő: A pornográf szende Összehasonlító szexuálesztétika
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: Bengáli dialektus Satyajit Ray
• Báron György: Keleti szél San Francisco
• Hirsch Tibor: Tükör által színről színre Mediawave, Győr
KÉPREGÉNY
• Kozma György: Crac! Boum! Ouf! Tron! Francia képregények

• Hegyi Gyula: Az igazság pillanata Az AIDS filmes metaforái
1895–1995
• Kömlődi Ferenc: Táncolj, Hollywood! A musical aranykora
RETROSPEKTÍV
• Molnár Gál Péter: Harold Lloyd viszonya a tudattalanhoz Testi tréfa
KRITIKA
• Fábry Sándor: A levesben Bele a tutiba
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: Tisztességtelen ajánlat
• Schubert Gusztáv: Fekete köpeny
• Turcsányi Sándor: Volt egyszer egy gyilkosság
• Békés Pál: Az 57-es utas
• Sárkány Dezső: Micsoda nő ez a férfi!
• Sneé Péter: Az örömapa

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Lázongó ifjúság

Csillag Márton

Youth in Revolt – amerikai, 2009. Rendezte: Miguel Arteta. Szereplők: Michael Cera, Jean Smart, Mary Kay Place. Forgalmazó: Ablo. 86 perc.

C. Douglas Payne a tengerentúlon klasszikus könyvsorozatának cselekményét kevéssel születése után, 1994-ben elenyésző sikerrel állították színpadra, majd az évtized végén televíziós sorozatot szerettek volna készíteni belőle, ám a pilot epizód után folytatásra már nem került sor. Az abszurd fikció és a pikareszk regények vonzásában alkotó Payne „gyermeke”, Nick Twisp talán éppen azért találta nehezen az utat más médiumok szélesebb közönségeihez, mert maga a szerző sem szokványos formában tudósított az átlagosnál magasabb intelligenciájú serdülő amerikairól: a szüzesség átka és a számára kényelmetlen társadalmi konvenciók ellen küzdő Nick figurája sajátos, alkalmi irodalmi stílust kívánt meg, mely papíron életképes, de vásznon már veszít hitelességéből, nehezen reprodukálható. Apropó reprodukció: a múlt évtizedben egy olyan alkotói közösség került a figyelem középpontjába Hollywoodban, mely évről évre készít újszerű, releváns kérdéseket boncolgató vígjátékokat, az ideáltipikustól fizikai értelemben távol álló hősökkel a főszerepben.

A fenti Apatow-klán köpönyegéből bújt elő Michael Cera, filmünk Twispje, aki figyelemreméltó filmográfiája (Superbad; Juno; Dalok ismerkedéshez) alapján maga is a reprodukció lelkes híve, hiszen filmről filmre tökéletesíti a halkszavú, csenevész, értelmileg koraérett, de elnyomott fiatal figuráját. A Lázongó ifjúságban, Miguel Arteta (Chuck és Buck; Jóravaló feleség) rendezésében szintén a jól ismert Cera-karakter adja meg a film alaphangját, ám az abszurd elhatalmasodása helyett (az időkeret szűkössége és az alkotói bátortalanság miatt) csupán a kertvárosi középosztály és a lakókocsitábor-beli újkeresztény fanatikusok mindennapjaiba nyerünk betekintést – hiába a főcím animációs betétje és Nick Twisp francia újhullámos alteregója, az underground lázongás mindent felszabadító patakja a fogyasztói társadalom csatornarendszerében csordogál tovább.

Extrák: nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/06 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10663