KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
   1993/november
KRÓNIKA
• N. N.: Odeon
• Kovács András Bálint: Christian Metz halálára
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Filmművészet, nulla év Velence
• Bikácsy Gergely: Az előretolt fényőrség Godard, a félkegyelmű
MAGYAR MŰHELY
• Dániel Ferenc: Aranykor és utóélet A hatvanas évek mozija
• Gaál István: Gazdag pillanatok Részletek egy portréfilmből
• Ozsda Erika: A kis vakond Forgatási riport – képregény
• Kozma György: És mi van, ha mégis erkölcsromboló a mozi? Hamlet és Magenheim

• Gelencsér Gábor: Iskolamozi Beszélgetés Lányi Andrással
KÖNYV
• Kelemen Sándor: Peternák Miklós: Új képfajtákról

• Báron György: Hideg fej, hideg szív, játékos test Ismeretlen ismerősök: Atom Egoyan
1895–1995
• Molnár Gál Péter: Sursum corda A túrkevei angol báró
KRITIKA
• Balassa Péter: Szépen, nyugodtan, egyszerűen Senkiföldje
• Ardai Zoltán: Kifosztott szemfényvesztők A turné
• Turcsányi Sándor: Sózzuk meg a farkát! Live Show
• Hegyi Gyula: Kínai vízum Őszi hold
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: A cementkert
• Báron György: Az örömváros
• Hirsch Tibor: A cég
• Turcsányi Sándor: Gyilkos nap
• Barotányi Zoltán: Felelősségünk teljes tudatában
• Mockler János: Tina
• Tamás Amaryllis: Nyomul a 8. Dimenzió!
• Bíró Péter: Úton hazafelé
• Harmat György: Sliver

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Tévémozi

Szakadék

Molnár Gál Péter

1941. szeptember 11-én mutatták be Darvas József színművét a Pünkösti-féle Madách Színházban.

1956. március elsején mutatták be a színmű filmváltozatát Ranódy László rendezésében.

Bessenyei Ferenc szerepét eredetileg Greguss Zoltán játszotta, Bara Margitét az operabalerina Bordy Bella, Sinkovits Imréét Várkonyi Zoltán.

1937-es riportjában Darvas már fölrajzolja a témát: tetanuszmérgezésben meghal egy napszámos kislánya, és a faluban elterjed: a gazdája gyilkolta meg őt.

1939-ben jelenik meg a történet regény változata: Máról holnapra címmel.

Azért időzünk dátumoknál, mert a falukutató-irodalom legmélyebb tragikumú műve lett a Szakadék, és érdemes figyelni rá, hány évnek kellett eltelnie színpadi megformálásáig. Ugyanúgy, ahogy a dráma megfilmesítésére Ranódynak másfél évtizedig kellett időznie, kész forgatókönyvvel asztalában, jóllehet, kis ideig még a Parasztpárt tulajdonában levő filmgyár igazgatója is volt, de nem sikerült pénzt szereznie ehhez a kemény és tiszta filmhez.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/06 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8218