KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
   1994/január
KRÓNIKA
• Ember Judit: Haláli történet Szörény Rezsőről
FEDERICO FELLINI
• Balassa Péter: Maga
• Kovács András Bálint: Fellini zűrzavar
• Böszörményi Géza: Fellini Circumdederunt
• Mészöly Miklós: A képzelet rab szabadsága
• Nádas Péter: Halál hajnalán
• Jancsó Miklós: A nézőhöz
• Bojár Iván András: A fölösleges kavics
KRITIKA
• Dániel Ferenc: Visszhangtalanul Léolo
• Koltai Tamás: Ilyen az élet A tölgy
LÁTTUK MÉG
• Boglár Lajos: Powaqqatsi
• Barotányi Zoltán: Szigorúan piszkos ügynök
• Sneé Péter: Tehenek
• Bíró Péter: A szerelem tiltott ösvényei
• Harmat György: Jöttünk, láttunk, visszamennénk!
• Turcsányi Sándor: Árral szemben
• Tamás Amaryllis: Dennis, a komisz
• Sárközi Dezső: 2 és 1/2 kém

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Félelmetes nap

Tosoki Gyula

Parkland – amerikai, 2013. Rendezte: Peter Landesman. Szereplők: Zac Efron, Billy Bob Thornton, Marcia Gay Harden. Forgalmazó: Sony Pictures Home Entertainment. 90 perc.

 

1963 novemberében a dallasi Parkland kórház azzal vonult be a történelembe, hogy ide szállították a halálos fejsebet kapott John F. Kennedyt, majd három napra rá állítólagos merénylőjét is, a börtönben lelőtt Lee Harvey Oswaldot. A középkategóriás sztárokkal telepakolt Félelmetes nap alkotói azzal az ambícióval fogtak munkához, hogy az 1973-as Akció az elnök ellen óta számos mozit ihlető Kennedy-merényletet új aspektusból mutatják be: részrehajlás nélkül és az elkövetők kilétével kapcsolatos találgatásokat megspórolva forgatják le dokudrámájukat, melynek főszereplője a nevezetes kórház. Az ötlet nem rossz, de a megvalósítása problematikus, és nem csak azért, mert a filmkészítés világába korábban alkalmilag kiránduló, rendezőként most debütáló Peter Landesman rendre elkalandozik az alapkoncepciótól, hanem azért is, mert korántsem láttatja új nézőpontból a mások által milliószor feldolgozott eseményt, és eredetisége kimerül abban, hogy nem firtatja a merénylet hátterét, továbbá a híres Zapruder-tekercset ügyesen applikálja a sztoriba (az egyszerű állampolgár, Robert Zapruder volt az, aki rögzítette a merényletet super 8-as kamerájával: ez a 27 másodperces felvétel minden idők leghíresebb amatőr mozgóképe). Landesman direktor vélhetően a tévésorozatok nagy barátja, legalábbis erre utal, hogy a kortárs tévéesztétika eredményeit reciklálja, elsősorban a Vészhelyzet és a 24 című sorozatok narratív és stilisztikai trükkjeit adaptálja. Ezt is ügyesen, de ezt is csöppet szervilisen teszi.

Extrák: audiokommentár Peter Landesman rendező–forgatókönyvíróval.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11849